[Forum] Exim mailserver problem - Host rejected initial greeting

From: Jesper R. Meyer <jrm_at_upthere.dk>
Date: Tue, 10 Jul 2007 19:37:09 +0200

Hejsa,

Jeg er igang med at installere en ny hjemme-mailserver (Debian Etch og
Exim) til min ADSL forbindelse (med dyndns.org), men jeg kan ikke få den
til at tage imod e-mail's ude fra og jeg kan ikke lige finde ud af
hvorfor...

Exim er konfigureret med debconf så den sender via smarthost og tager imod
på alle interfaces.
Dyndns.org sætter svjks. ikke en MX record til samme host som addressen
peger på, og prøver jeg manuelt at sætte upthere.homelinux.org som mail
exchanger gemmes værdien ikke da det er samme som hostnavnet. Men uden MX
record burde mail vel leveres til den maskine som svare på A-record,
eller?

Jeg har forwarded port 25 fra min router til Debian-maskinen, og når jeg
prøver at telnet'et til kassen fra internettet virker alt som det skal og
mailen leveres:

 # telnet upthere.homelinux.org 25
 220 server01.upthere.homelinux.org ESMTP Exim 4.63 Tue, 10 Jul 2007
18:36:06 +0200
> HELO localhost
 250 server01.upthere.homelinux.org Hello 132.dairy.*****.se
[80.65.***.***]
> mail from: <***@gmail.com>
 250 OK
> rcpt to: <***@upthere.homelinux.org>
 250 Accepted

men hvis jeg når jeg prøver at sende en mail fra min gmail-konto eller
laver en relay test på http://www.abuse.net/relay.html bliver det ged...
Gmail-mailen kommer ikke frem og relay testen giver følgende:

| Connecting to upthere.homelinux.org for anonymous test ...
|
| <<< 220 server01.upthere.homelinux.org ESMTP Exim 4.63 Tue, 10 Jul 2007
> [...]

...og der kommer ingen ting i Exim's logfil :-/

Det har fungeret tidligere med en gammel ubuntu/postfix box, så det burde
vel også virke nu!?

Hvor pokker skal jeg begynde at leder?
Kan man få Exim til at logge mere verbose? Nu ser jeg jo ingen ting uden
den tager i mod en mail eller afviser at relay'e...

Mvh,
Jesper