Re: [Forum] Hvad er mit problem ???

From: <bjarke_at_kantorvaenget.dk>
Date: Thu, 8 Mar 2007 11:13:25 +0100 (CET)

jeg har bootet min kerne med følgende parameter:
kernel /vmlinuz-2.6.19-1.2911.fc6 ro root=/dev/vg00/lvol0 rhgb quiet clo
ck=tsc noapic nolapic nosmp

Og nu har maskinen kørt i over 46timer uden nogen problemer, så jeg tror
det har løst problemet :)

> [...]
> versioner, der var berørt.
>
> Jeg har også set et tilfælde, hvor maskinen virkede som den
> skulle bortset fra, at uret gik 1% for langsomt. (Hvilket
> er mere end de 0.05% ntp normalt kompencerer for). Det
> viste sig at årsagen var, at jeg havde et script kørende,
> der holdt øge med /proc/slabinfo. Formodentlig har kernen
> haft interrupts disablet for længe mens /proc/slabinfo blev
> genereret, og hver gang man læste den har man så misset et
> timer interrupt eller to.
>
> Har du kigget om der er nogle hints i kerne loggen? Du kan

Jeg kan se følgende i dmesg:
* The chipset may have PM-Timer Bug. Due to workarounds for a bug,
* this clock source is slow. If you are sure your timer does not have
* this bug, please use "acpi_pm_good" to disable the workaround

Og iflg et sted på nettet er løsningen på dette clock=tsc

Mvh Bjarke