Re: [Forum] Foreningens fremtid: Politik?

From: Jesper R. Meyer <jrm@upthere.dk>
Date: Tue Apr 26 2005 - 14:51:39 CEST

Martin Willemoes Hansen said:

> Tja, AaUUG udspringer af en LUG og velfungerende er vist ret subjektivt,
> for mig at se er den ikke velfungerende, det viser den debat vi har haft
> i det sidste stykke tid.

Debat er vel et sundhedstegn! Ingen interesse = ingen debat, så den megen
debat viser vel at der er en hel del mennesker der faktisk er interesseret
i AaUUG.

> Linux er det OS jeg bruger og holder af, det er det system jeg søger at
> fremme og det er svært at gøre når man ikke har fokus på Linux, men alle
> mulige andre OS'er.

Hvilken del af Linux er det du holder så meget af? GNU?
Kig på hvor mange etablerede Linux distribution som er begyndt at firgive
deres distribution med BSD kerne, f.eks. Debian og Gentoo. Måske er det
ikke kernen i dit OS der er så væsentlig...

> Det er meget muligt, men der er også en mulighed for at Linux-brugere
> ikke har lyst til at være en del af en Unix-forening, men derimod en
> Linux-forening.

Nå.. men Apache/MySQL/PHP konfigureres og anvendes på samme måde hvad
enten det er et LAMP eller et BAMP system. Og det samme gør sig gældende
for en masse andre ting som f.eks. Gnome, KDE, OpenSSH etc.

> Det har ikke noget med personer at gøre, derimod med holdninger,
> politik, open source, free software, GNU og Linux vs UNIX, frie vs.
> lukkede systemer.

Personligt tror jeg det bunder i misforståelser og begrebsforvirring. Det
er samme type foredrag og arrangementer som en LUG og UUG arrangerer, så
almindelige begavede mennesker budre ikke kunne se stor forskel.
Forskellen meller BSD og Linux er i mine øjne lige så stor (eller lille)
som mellem Debian og Fedora.

Som jeg ser det vil en enkel løsning være at starte en politisk
fløj/afdeling under AaUUG. Denne kan så beskæftige sig med forskellige
open source licenser, åbne filformater etc. og bygge et tæt samarbejde op
med SSLUG.

/jrm