Re: [Forum] Forslag om kontingent

From: Henning C. Nielsen <barran+aauug@barran.dk>
Date: Sun Apr 17 2005 - 17:44:24 CEST

lør, 16 04 2005 kl. 23:41 +0200, skrev Bjarke:
> At 01:17 16-04-2005 +0200, you wrote:
> <snip>

> Jeg syntes det ville lægge begrænsninger på foreningens formål med at
> sprede kendskab til unix, og skabe kontakt til andre personer.
>
> Det du vil er ved at skabe en århus konkurrent til dkuug?? Såvidt jeg ved
> er det allerede en dkuug i århus. Mange af de ideer om personlig og
> erhvervs medlemsskab er jo som stjålet fra dkuug's hjemme side ;)
>
> Penge forpligter også bestyrelsen til at få en højre standard en før. Hvis
> man vælger at beholde den nuværende standard, så burde sponsoreringer og
> [...]

Jeg må indrømme at jeg er ret enig med Bjarne og de andre på listen, at
jeg ikke kan se behovet for tvungen kontingent, og det vil begrænse
foreningens evne til netop at nå ud til de mennesker der typisk er unge
tidligt i deres uddannelse. Mennesker der er potentielle nye
linux-brugere.
De vil højst sandsynligt være mindre interesseret hvis det er noget de
skal betale for.

Jeg vil faktisk være skuffet hvis det bliver vedtaget.

Så mit spørgsmål er. Hvorfor egentlig? Hvorfor skal det være tvungen.
Jeg kunne sagtens finde på at betale kontingent hvis det var frivilligt,
men jeg vil godt nok indrømme at jeg er noget i tvivl om om jeg vil være
medlem hvis jeg _skal_ betale for det.

Jeg ved ikke hvorfor, men efter jeg have læst om dette foreslag om
tvungen kontingent dannede der sig et grimt billede i mit baghovede om
en gruppe mennesker i foreningen der grisk sad og skrabede penge sammen
så de kunne få magten over hvor foreningen skal hen, og et billede af at
foreningen i fremtiden vil være en kapitialistisk forening, sådan så det
kun er dem med flest penge der får størst indflydelse. :P

Hvis formålet - som Bjarne siger - er at oprette en "afdeling" af dkuug
i Århus, hvorfor så ikke lave en helt ny forening og lade aauug være som
den er? Jeg kan lide den som den er bortset fra at vi ikke kun snakker
om linux længere.

Hvis man nu gerne vil have foredrag - eller andet - som normalt ikke kan
lade sig gøre, så må man jo bare melde ud:
Vi har det her foreslag til et foredrag med den person omkring dette
emne. Det kommer ca. til at koste det og det for at komme med.
Tilmeldingsfrist er en uge inden.
Derved får man de penge man ellers ikke ville kunne skaffe.

Altså hvorfor ikke - som Jørgen siger - _spørge_ om penge/donationer
hvis det man har ikke er nok???

Jeg synes tvungen kontingent er en ekstremt dårlig ide.

Hvis de andre LUG'er kan have deres foreningsideologi i stil med FSF,
hvor man hos de andre LUG'er, så vidt jeg har forstået, har den samme
tankegang[1] som med frit programmel som GNU og FSF.
Hvorfor kan AAUUG så ikke det? Men hvis dette er vejen, så må man jo
bare håbe at der dukker en ny LUG op i nærheden. Det synes jeg der
mangler.

Kort sagt, så synes jeg kontingent eller donationer skal være
frivilligt.

[1] http://www.gnu.org/philosophy/shouldbefree.html

NB
Ovenstående er ikke ment som personlig fornærmelse eller andre grove
overtrædelser. Det er blot min mening generelt, og min mening af
situationen generelt som den ser ud til at være i øjeblikket.

--
Henning C. Nielsen aka barran
Homepage: http://barran.dk