Re: [Forum] Grafisk brugerflade

From: Dennis Decker Jensen <dennisdjensen@tiscali.dk>
Date: Tue Feb 01 2005 - 00:13:40 CET

On Mon, 2005-01-31 at 18:16 +0100, Bjarke Walling Petersen wrote:

> Tja. Det er egentlig et godt spørgsmål. Jeg troede egentlig at man var
> oppe at køre med blot XFree86 og f.eks. Blackbox. Så kan man selv
> installere de grafiske programmer man ønsker at bruge, men hvis der skal
> et skrivebordsmiljø til, så ønsker jeg det der kan mindst muligt, kræver
> mindst muligt og fylder mindst muligt.
>
> Det er blot nogle få programmer jeg ønsker at køre grafisk, hvor en
> webbrowser måske er det vigtigste. Ellers opholder jeg mig bedst i en
> konsol. Den skal heller ikke starte op grafisk - den skal starte i
> [...]

Undskyld jeg bryder ind midt i tråden: Jeg har det akkurat som du og har
med held brugt 9wm i flere år. Den kan akkurat lige det den skal,
hverken mere eller mindre. Bortset fra det, så er du oppe at køre fint
nok med X alene, da den kommer med twm (window-manager), men hvis du vil
have noget mindre:

Den fylder kun 29 KiB, bruger en lille popup-menu a la plan9 og klarer
sig fint med alle slags grafiske applikationer. Put "9wm -grey &" ind i
din .xinitrc, brug "startx" til at hoppe ind i X, og brug så "9wm exit"
når du vil ud igen. Den er uhyre let at styre vinduerne i og er aldrig
langsom.

"9wm is an X window manager which attempts to emulate the Plan 9 window
manager 8-1/2 as far as possible within the constraints imposed by X.

It provides a simple yet comfortable user interface, without garish
decorations or title-bars. Or icons. And it's click-to-type."

Ellers er der jo alt muligt lige fra aewm++, fvwm, WindowMaker og et
hav af andre midt i mellem til xfce, hvor sidstnævnte må siges at være
deluxeudgaven i letvægtsmesteren blandt skrivebordsmiljøerne. Xfce er
måske mere interessant, særligt hvis man vil undgå de helt tunge drenge
(GNOME og KDE).

Mvh. Dennis