Re: [Forum] Hvorfor (ikke) Mac?

From: Jens Rohde <jens@rohde.dk>
Date: Tue Jan 11 2005 - 17:06:49 CET

On Tue, 2005-01-11 at 15:56 +0100, Mads Kristensen wrote:

Davs :)

Jeg vil bare svare på et par enkelte småting i din mail. Jeg har
desværre ikke den store erfaring med Mac-HW, så den del af festen
overlader jeg til andre.

> ville jeg lige spørge her i gruppen, om der er noget specielt jeg skal
> være opærksom på, inden jeg vælger at skifte fra x86 til Mac?

Ja du kan da passe på jeg ikke napper den ;)

> Min bærbare benytter jeg udelukkende til at arbejde på, så på min
> nuværende er der f.eks. kun installeret Debian Linux. Hvis jeg køber en
> Mac bliver der også installeret Linux på den med det samme, men jeg vil
> også beholde Mac-OS X, så jeg kan se om det er noget for mig.

Det jeg har nået at rode med OS-X (på min brors maskine) ser meget
lovende ud. Jeg ville nok holde fast i det.

> 1) Er der noget under Linux, der virker på min PC, som ikke vil virke
> hvis jeg køber en Mac? Altså, kan jeg installere min Debian (eller
> Gentoo) og benytte alle de programmer jeg er vant til?

Tjah - Gentoo compiler jo i hvert fald alt fra bunden af, så der burde
du jo være rimelig godt dækket ind... med mindre du bruger programmer,
hvor source ikke leveres med.

> 2) Er det muligt at leve med at ens touchpad kun har een knap? Jeg
> benytter hele tiden begge knapper på mit nuværende touchpad (og begge
> samtidigt til at emulere den 3. knap).

Det ville jeg have _meget_ svært ved at leve med. Jeg har problemer nok
med at klare mig med de 2 knapper der er på min gamle Dell. Heldigvis
leverer IBM deres Thinkpads med 3 knapper :)

> 4) Bruger Mac specielle externe komponenter? Altså, kan jeg sætte min
> almindelige PC skærm/mus/tastatur til den?

Den seneste Mac jeg havde fat i (en powerbook) havde kun DVI-interface
til skærmen. Så der er da i hvert fald noget du skal være opmærksom på.
Jeg ved ikke om du kan genbruge mus og tastatur. Mon ikke hvis de er til
USB?

/Jens