Re: [Forum] Hvorfor (ikke) Mac?

From: Dennis Decker Jensen <dennisdjensen@tiscali.dk>
Date: Tue Jan 11 2005 - 21:58:51 CET

On Tue, 2005-01-11 at 15:56 +0100, Mads Kristensen wrote:
> Min bærbare benytter jeg udelukkende til at arbejde på, så på min
> nuværende er der f.eks. kun installeret Debian Linux. Hvis jeg køber en
> Mac bliver der også installeret Linux på den med det samme, men jeg vil
> også beholde Mac-OS X, så jeg kan se om det er noget for mig.

I så tilfælde skal du være opmærksom på, at før du begynder at bruge
maskinen overhovedet, skal installere GNU/Linux først, før du
geninstallerer Mac-OS X, da dens partition ikke kan indskrænkes.

> Ok... og mine spørgsmål er så:
>
> 1) Er der noget under Linux, der virker på min PC, som ikke vil virke
> hvis jeg køber en Mac? Altså, kan jeg installere min Debian (eller
> Gentoo) og benytte alle de programmer jeg er vant til?

Ja, undtagen systemværktøjerne, der går tæt på maskinellet, fx fdisk
o.lign.

> 2) Er det muligt at leve med at ens touchpad kun har een knap? Jeg
> benytter hele tiden begge knapper på mit nuværende touchpad (og begge
> samtidigt til at emulere den 3. knap).

Ifølge min bror: Ja (bemærk dog, at han er Mac-fan!). Typisk bruges en
tastenøgle og museknappen i kombination som erstatning for højre
museknap. Andre synes også at lære at leve med det, specielt hvis de
bruger konsollen meget, hvor den slags "problemer" forsvinder helt.

> 3) Virker samtlige hardware komponenter i en PowerBook under Linux?

Omtrent med samme usikkerhed som på Intelbaserede platforme, men ellers
må det nok siges, at tingene nu engang går hurtigst på Intelbaserede
platforme, hvad angår understøttelse af helt nye drivere osv., men det
betyder knap så meget, hvis du ikke er af den type, der skifter ting ud
med få måneders mellemrum for at lege med nyt maskinel.

På developerWorks (IBM) har jeg læst megen ros af
maskinel-understøttelsen på Macintosh, så det er nok ikke noget større
problem, end det er i forvejen på Intelbaserede platforme.

> 4) Bruger Mac specielle externe komponenter? Altså, kan jeg sætte min
> almindelige PC skærm/mus/tastatur til den?

Du kan bruge alt det almindelige.

> 5) Er der andre finurligheder jeg skal være opmærksom på?

Fink-projektet, der fx giver dig mulighed for at afspille film i xine!
Apple har også deres egen X-server, der skulle være mere stabil en xorg
i øjeblikket.

Inden du køber, så dan dig selv et indtryk på følgende sider:

http://ppcnerds.org
http://www.penguinppc.org
http://maconlinux.org
http://fink.sourceforge.net
http://www.pegasosppc.com

Sidstnævnte er pegasosbundkortene for dem, der gerne vil have G4/G5 i et
ATX-kabinet, eller af anden grund ikke ønsker at købe en Macintosh, men
stadig gerne vil have en PowerPC.

Du vil nok finde ud af, at der ikke er mange grunde til ikke at skifte,
medmindre du har ganske særlige behov!

Venlig hilsen

Dennis

Kindness is a language which the deaf can hear and the blind can read.
 -- Mark Twain