[Forum] Hvorfor (ikke) Mac?

From: Mads Kristensen <mdk2@unispeed.dk>
Date: Tue Jan 11 2005 - 15:56:43 CET

Hej allesammen.

Jeg er ved at være træt af min gamle bærbare, og overvejer derfor at
spare op til en ny. Jeg har benyttet x86 kompatible computere lige siden
jeg fik min første IBM PC-II (for alt for mange år siden), men jeg
overvejer denne gang at købe en Mac i stedet for. I den forbindelse
ville jeg lige spørge her i gruppen, om der er noget specielt jeg skal
være opærksom på, inden jeg vælger at skifte fra x86 til Mac?

Min bærbare benytter jeg udelukkende til at arbejde på, så på min
nuværende er der f.eks. kun installeret Debian Linux. Hvis jeg køber en
Mac bliver der også installeret Linux på den med det samme, men jeg vil
også beholde Mac-OS X, så jeg kan se om det er noget for mig.

Ok... og mine spørgsmål er så:

1) Er der noget under Linux, der virker på min PC, som ikke vil virke
hvis jeg køber en Mac? Altså, kan jeg installere min Debian (eller
Gentoo) og benytte alle de programmer jeg er vant til?

2) Er det muligt at leve med at ens touchpad kun har een knap? Jeg
benytter hele tiden begge knapper på mit nuværende touchpad (og begge
samtidigt til at emulere den 3. knap).

3) Virker samtlige hardware komponenter i en PowerBook under Linux?

4) Bruger Mac specielle externe komponenter? Altså, kan jeg sætte min
almindelige PC skærm/mus/tastatur til den?

5) Er der andre finurligheder jeg skal være opmærksom på?

MVH Mads