Re: [Forum] 120G HD bliver til 32G

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Tue Jan 04 2005 - 17:01:08 CET

Bjørn Henriksen wrote:

> Det er kun hvis HDB er partitioneret med Knoppix (til 113GB) at Mandrrake ikke
> kan finde ud af det.
> Når jeg bruger Fdisk osv fra Mandrake starter den OK, men kun med nedenstående
> værdier

Hmm. Det lyder underligt. Det kunne tyde på at Mandrake
kernen af en eller anden grund bruger oplysninger fra
partitionstabelen til at finde størrelsen på disken.
Hvis det er sandt er det i hvert fald en uheldig
fremgangsmåde.

> --------------

Og det var så fordi jeg regnede på det forkerte tal.
Jeg skulle have regnet på 33027624 som passer bedre.

> hdb: max request size: 128KiB
> hdb: Host Protected Area detected.
> current capacity is 66055248 sectors (33820 MB)
> native capacity is 240121728 sectors (122942 MB)
> hdb: 66055248 sectors (33820 MB) w/2048KiB Cache, CHS=65531/16/63, UDMA(33)

Hmm. Kernen kan faktisk se begge størrelser. Hvordan
ser det ud hvis disken er partitioneret til 113GB?
(Hvis maskinen går i stå under opstart kan du bruge
Shift+PageUp til at bladre tilbage til beskeden).

--
Kasper Dupont