Re: [Forum] 120G HD bliver til 32G

From: Bjørn Henriksen <bjornkadri@bjornen.dk>
Date: Tue Jan 04 2005 - 11:52:28 CET

Da jeg har lavet mange forskellige ting vil jeg nu holde mig til forsøg med
PC'en på 350M med pentiumll processor
installeret med dualboot win 98 og den nyeste Madrakelinux 10.1 (frigivet dec
04).
HDA er købt for at være en 80GB disk
hvor / er knap 10 GB
swap og boot kan jeg ikke huske størelsen på
På samme disk
win 98 c: 4,4 GB d:7,8GB e:33,3GB
Til morgen har jeg slettet den partition (på HDB) jeg lavede med Knoppix
Maskinen vil simpelthen ikke forbi testen af HDB hvor den låser 19.3% inde i
testen af disken.
Jeg har partitioneret med det instalerede system Mandrake 10.1
fdisk v2.12a og mkfs med standard parametere så partitionen skulle blive så
stor som mulig.

/proc/partitions indeholder nu:

major minor #blocks name

   3 0 58615704 hda
   3 1 4610623 hda1
   3 2 104422 hda2
   3 3 10233405 hda3
   3 4 1 hda4
   3 5 522081 hda5
   3 6 8193118 hda6
   3 7 34949376 hda7
   3 64 33027624 hdb
   3 65 33027592 hdb1

Noget forskellige tal på de to sidste linjer!

Giver det nye oplysninger??

MVH
Bjørn

Se kommentarer i teksten nedenfor
On Monday 03 January 2005 22:34, you wrote:

> OK, det vi ser her er, at hda er detekteret
> som en 55GB disk og hdb er detekteret som en
> 114GB disk. Så hvis ellers diskene er solgt
> som hhv. 60GB og 120GB, så passer det meget
> godt.
De er solt som 80GB og 120GB
> Er det den maskine, som du i første omgang
> prøvede at sætte disken i? For i så fald
> undrer det mig da lidt, at den tilsyneladende
> fungerer fint med en 60GB disk men ikke kan
> udnytte mere end 32GB af den nye.
på den oprindelige maskine er HDA på 10GB som er maximum for bios (antik
maskine)

> Hvordan har du partitioneret hdb? Du har i
> hvert fald fået lavet en partition som fylder
> hele disken ud. Jeg formoder partitioneringen
> er sket på et system hvor der altså har været
> support for mere end 32GB.
Jeg ønsker en stor partion der fylder hele disken

> Oplysningerne i /proc/partitions fortæller om
> de diske og partitioner som kernen har
> detekteret under opstart. Så hvis ikke disken
> sad i da maskinen blev bootet, så burde den
> bestemt heller ikke være at se i partitions.

> Jeg har et gæt på, hvad der er foregået. Men
> det er som sagt kun et gæt, du må lige korrigere
> hvis jeg har misforstået noget.
>
> 1. Din 9GB harddisk er for lille og du sætter en
> 120GB i ved siden af.
ja
> 2. Du partitioner disken, men kernen du kører
> med understøtter kun 31GB. Hvis du har valgt
> at udnytte den maksimale plads til partitionen
> er denne dermed blevet på 31GB.
ja hvis Debian stable har den begrænsning fdisk v 2.11
> 3. Du laver et filsystem. Som default laves
> filsystemet lige så stort som den partition,
> det laves på. (Hvilket er fornuftigt nok).
Ja
> 4. Du har repartitioneret disken under en kerne,
> som kan se alle 120GB.
ja knoppix
> 5. Du bruger fortsat filsystemet, som du oprettede
> i skridt 3. Det er en lettere risikabel
> fremgangsmåde, hvis man ikke ved, hvad man gør.
> Men da partitionen starter samme sted og ingen
> sektorer i filsystemet er overskrevet går det
> godt. Da du kun har ændret på partitioneringen
> og ikke filsystemet er dit filsystem stadig kun
> på 31GB.
ja farligt - skidtet virkede ikke :-(

> 6. Du flyttede disken over i en maskine hvor der
> er fuld support for harddiske på over 32GB. Men
> dit filsystem er stadig kun 31GB.
Ja

> Jeg kan nemt have misforstået noget, eller gættet
> forkert. Så jeg er på ingen måde sikker på
> ovenstående udlægning. Hvis jeg har ret mangler
> du blot at køre en resize på filsystemet. Det skal
> gøres mens filsystemet ikke er mountet, og skal
> naturligvis foregå under en kerne med support for
> 120GB diske. Resizing af filsystemer er i øvrigt
> ikke noget jeg selv har prøvet, så jeg kan ikke
> fortælle dig, hvordan det gøres.
det må jeg se at finde ud af