Re: [Forum] 120G HD bliver til 32G

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Mon Jan 03 2005 - 22:34:46 CET

Bjørn Henriksen wrote:

> PÅ 350 maksinen står:
>
> major minor #blocks name
>
> 3 0 58615704 hda
> 3 1 4610623 hda1
> 3 2 104422 hda2
> 3 3 10233405 hda3
> 3 4 1 hda4
> 3 5 522081 hda5
> 3 6 8193118 hda6
> 3 7 34949376 hda7
> 3 64 120060864 hdb
> 3 65 120060832 hdb1

OK, det vi ser her er, at hda er detekteret
som en 55GB disk og hdb er detekteret som en
114GB disk. Så hvis ellers diskene er solgt
som hhv. 60GB og 120GB, så passer det meget
godt.

Er det den maskine, som du i første omgang
prøvede at sætte disken i? For i så fald
undrer det mig da lidt, at den tilsyneladende
fungerer fint med en 60GB disk men ikke kan
udnytte mere end 32GB af den nye.

Hvordan har du partitioneret hdb? Du har i
hvert fald fået lavet en partition som fylder
hele disken ud. Jeg formoder partitioneringen
er sket på et system hvor der altså har været
support for mere end 32GB.

> Det er den der sidst er partioneret med knoppix og i øvrigt ikke vil starte
> ---------
> i 100m maskinen står ikke noget om hdb så den må have registreret at den er
> pillet ud

Oplysningerne i /proc/partitions fortæller om
de diske og partitioner som kernen har
detekteret under opstart. Så hvis ikke disken
sad i da maskinen blev bootet, så burde den
bestemt heller ikke være at se i partitions.

> major minor #blocks name
>
> 3 0 10022040 hda
> 3 1 6136798 hda1
> 3 2 1 hda2
> 3 3 3373650 hda3
> 3 5 506016 hda5
> MVH
> Bjørn

Jeg har et gæt på, hvad der er foregået. Men
det er som sagt kun et gæt, du må lige korrigere
hvis jeg har misforstået noget.

1. Din 9GB harddisk er for lille og du sætter en
   120GB i ved siden af.
2. Du partitioner disken, men kernen du kører
   med understøtter kun 31GB. Hvis du har valgt
   at udnytte den maksimale plads til partitionen
   er denne dermed blevet på 31GB.
3. Du laver et filsystem. Som default laves
   filsystemet lige så stort som den partition,
   det laves på. (Hvilket er fornuftigt nok).
4. Du har repartitioneret disken under en kerne,
   som kan se alle 120GB.
5. Du bruger fortsat filsystemet, som du oprettede
   i skridt 3. Det er en lettere risikabel
   fremgangsmåde, hvis man ikke ved, hvad man gør.
   Men da partitionen starter samme sted og ingen
   sektorer i filsystemet er overskrevet går det
   godt. Da du kun har ændret på partitioneringen
   og ikke filsystemet er dit filsystem stadig kun
   på 31GB.
6. Du flyttede disken over i en maskine hvor der
   er fuld support for harddiske på over 32GB. Men
   dit filsystem er stadig kun 31GB.

Jeg kan nemt have misforstået noget, eller gættet
forkert. Så jeg er på ingen måde sikker på
ovenstående udlægning. Hvis jeg har ret mangler
du blot at køre en resize på filsystemet. Det skal
gøres mens filsystemet ikke er mountet, og skal
naturligvis foregå under en kerne med support for
120GB diske. Resizing af filsystemer er i øvrigt
ikke noget jeg selv har prøvet, så jeg kan ikke
fortælle dig, hvordan det gøres.

--
Kasper Dupont