[Forum] 120G HD bliver til 32G

From: Bjørn Henriksen <bjornkadri@bjornen.dk>
Date: Mon Jan 03 2005 - 20:21:24 CET

Min gamle filserver skulle udvides så den fik god plads en 120G HD blev
monteret som /home. Alt andet forblev på den originale HD. Systemet kørte
Debian stable.
Det gik gevaldig indtl pladsmanglen meldte sig - der var kun 32G i /home
Fdisk v2.11 der er i Debinapakken vil ikke se større disk.
Efter opdatering til Debian sarge brugte jeg den tilhørende fdisk v2.12, men
ligemeget hjalp det.
For sjov startede jeg en knoppix og kort efter havde jeg en HD på over 110G i
en partition. Der var bare det at Debian ikke ville kendes ved den. selv om
fdisk også er v2.12

Harddisken blev flyttet til en Mandrake 10.1 maskine. her var Fdisk v2.12
Samme resultat.
Knoppix øvelsen resuterde først i en 112G read onely partition. ved næste
opstart vil maskinen ikke vide af den nye HD der står og "banker" samtidig
med at startprocessen ikke kommer videre.

Harddisken er en Maxtor Model: 6Y120L0
PCerne en 100M og 350M pentium
På begge blev harddisken monteret som HDB1

Gode råd er meget kærkomne :-)

MVH
Bjørn