Re: [Forum] Ubuntu rhythmbox spille dr?

From: Joergen Ramskov <joergen@ramskov.org>
Date: Thu Dec 16 2004 - 08:47:58 CET

Martin Willemoes Hansen wrote:

> De er spændende, det ser jo ud til at gå i den rigtige retning, desværre
> er der lange tidshorisonter efter min mening. Fx
>
> "Staten bør senest den 1. januar 2007 indføre og vedligeholde et sæt af
> åbne standarder, der kan tjene til inspiration for øvrige offentlige
> myndigheder."
>
> Men sådan er det jo.

Ja, det er jo en større process. Nu skal det lovforslag jo også først
vedtages. Det er synd at de blander open source ind i det og derudover
er der heller ikke nogen definition af "åben standard" :(

> Jeg tror det går i den rigtige retning med hensyn til at man gerne vil
> benytte åbne standarder, spørgsmålet er så hvilke åbne standarder der er
> tilgængelige.
>
> Ogg Vorbis og Theora er vist ikke åbne standarder i følge definitionen
> på www.åbnestandarder.dk

> Se punkt 3. Der er ikke tale om en organiseret
> standardiseringsorganisation.

Ja, hvis man skulle kalde det noget, så ville jeg kalde det for en
"åben specifikation". Dem er der masser af. PDF er et andet eksempel
der har stor udbredelse. Personligt kan jeg ofte godt stille mig
tilfreds med det, men en åben standard er selvfølgeligt altid at
foretrække.

> BBC har taget initiativ til at få lavet et format (Dirac), jeg ved ikke
> om det opfylder definitionen på www.åbnestandarder.dk

Det er dog stadigt langt fra brugbart. Der vil nok gå et par år før
det er anvendeligt. Til gengæld lyder det meget lovende. Jeg tror ikke
  de er så langt, men det er helt sikkert at det vil blive frit
tilgængelig.

> Det gode ved Ogg Vorbis og Theora er at formaterne er rimeligt
> understøttet i de forskellige Linux-distributioner.

Ja, især Vorbis hvor version 1.0 har været færdig i et godt stykke
tid. Theora er stadigt i alpha release, men er blevet brugt
forskellige steder allerede.

--
Joergen Ramskov
Support http://digitalforbruger.dk