Re: [Forum] Spin down af harddisk

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Tue Dec 14 2004 - 16:09:12 CET

Bo Bjerre wrote:

> Derfor har jeg skrevet "hdparm -S6 /dev/hda" til apparatet. Det har bare
> ikke nogen virkning, hverken i runlevel 3 eller 5. parameteren til S angiver
> anntallet af 5 sekunder, der skal gå.

Spørgsmålet er, om der nogensinde går så mange
sekunder uden aktivitet på disken. Jeg prøvede
det selv på et tidspunkt på en ThinkPad med en
lettere modificeret Red Hat 9. Jeg konstaterede,
at for at holde disken spundet ned var jeg nødt
til at stoppe nogle dæmoner, og slå access time
opdatering fra.

Desuden foregik der noget uden om kernen, når
man lukkede skærmen ned. Den spandt disken ned,
men så snart den skulle bruges blev den spundet
op igen, og så kunne den ikke mere spindes ned
automatisk. Så jeg endte med at lave et script,
der holdt øje med aktivitet på disken. Når der
ikke havde været aktivitet i et antal sekunder
kaldte jeg sync hvorefter jeg brugte hdparm til
at spinde ned øjeblikkeligt.

> Er der noget, der skal sættes op andre steder, som f.x. i bios?

Det ved jeg faktisk ikke.

> Harddisken
> er en WD 80Gby 2.5" (som kommer fra en bærbar PC), hvis det skulle have
> betydning.

Der kan nemt være forskel på diske, men mon ikke
næsten alle diske lavet til bærbare kan spinde
ned.

> Den sidder som master på den primære IDE kanal.

Det har nok ingen betydning.

--
Kasper Dupont