[Forum] Spin down af harddisk

From: Bo Bjerre <post@bjerre-technology.dk>
Date: Tue Dec 14 2004 - 15:51:29 CET

Hej,

jeg bruger RH 9.0 med GNOME desktop, og vil gerne have at harddisken
standser, når der er gået nogen tid uden aktivitet. Så bliver der HELT
stille, og effektforbruget falder lidt.

Derfor har jeg skrevet "hdparm -S6 /dev/hda" til apparatet. Det har bare
ikke nogen virkning, hverken i runlevel 3 eller 5. parameteren til S angiver
anntallet af 5 sekunder, der skal gå.

Er der noget, der skal sættes op andre steder, som f.x. i bios? Harddisken
er en WD 80Gby 2.5" (som kommer fra en bærbar PC), hvis det skulle have
betydning. Den sidder som master på den primære IDE kanal.

Bo //