Re: [Forum] Distro optælling

From: gunner carstens <g.c@mail1.stofanet.dk>
Date: Sun Dec 12 2004 - 15:19:03 CET

Bjarke Freund-Hansen wrote:

>Hej.

>Jeg er på Gentoo vognen, skiftede fra Debian for ca. et år siden nu.
>Efter at have kørt Debian (woody/sarge/sid) i et par år, og redhat et
>par år før det.
>
>Jeg er enig i at det til tider kan være en belastning at skulle compile
>alt. Men fordelene ved selv at vælge nøjagtigt hvad ens programmer skal
>compiles med support til, og selv at kunne smide sine egne patches ind
>midt i emerge processen, opvejer ulemperne helt.
>
>Jeg er ikke altid god til at få opdateret min workstation jævnligt,
> [...]
Jeg er gået den modsatte vej fordi min gentoo maskine havde en HD der
gik til de evige bitmarker og så skulle jeg til at lave en helt ny
maskine.
Det er en 800 MHZ med 256 MB RAM og det tog en dags tid at få noget til
at køre. Jeg forsøgte mig med en 2.6 kerne (som ikke endnu er understøttet)
og brugte endel tid på at gå xorg til at køre -men det ville ikke compile -
og så havde jeg ikke mere tid til at lave det hele om. (efter 2½ dag)

Så derfor vil jeg sige at man skal have tiden til at sætte det op - ellers
er gentoo ikke en fordel. Men jeg har været rigtig glad for den og når jeg
får en hurtigere maskine, så putter jeg gentoo på den igen.

Jeg satte så en Ubuntu på denne maskine og jeg må sige at jeg er imponeret
af simpeltheden i installationen og antallet af ting der virker lige fra
start.
Jeg fik ikke en korrekt XF86Config-4 file ud af installationen så jeg
havde en
del problemer med at få X op at køre - men da først det kørte - var det
rigtig
behageligt:
Lyd virkede bedre end før (måske på grund af den nye kerne som er 2.6)
gnome er simpelt og godt (jeg har ikke prøvet gnome før - altid kørt kde)
synaptic virkede også godt
printeren satte jeg på på ét minut (hvis i vidste hvor meget tid jeg før
har brugt på det!)
USB flash card popper op på skrivebordet.
Alt i alt er det rigtig fedt at man kan få en så fin maskine på så kort tid.
Men jeg skal bruge (g)mplayer i en bestemt version som kræver at den er
compilet med
netværk - og det ved jeg ikke endnu hvordan jeg gør med apt-get. Og det
ser endda ud til at
jeg skal til at installere gcc inden jeg kan compile noget. Men mon ikke
også det går
med 'apt-get install gcc'. Det var rigtig nemt at compile noget i min
gentoo.

Så alt i alt må jeg sige at linux er kommet langt. Vi har tydeligt mange
forskellige systemer
som vi hver især ser ud til at være glade for - og som virker 'bedst'
under forskellige
vidensmæssige, maskinelle, funktionalitetsmæssige forudsætninger. Men
sjovt at høre
hvad I alle kører med.

mvh Gunner