Re: [Forum] Erfaringer med distributioner?

From: ermo | Rune Morling <news@u7.dk>
Date: Sun Oct 31 2004 - 14:38:59 CET

Brix,

> 'export LANG=da_DK.UTF-8' - det er ikke sværere.

huh?

Alt tyder ellers på, at UTF-8 og unicode understøttelse 'out of the box' i
Gentoo ikke er kanoniseret i f.eks. installationsvejledningen.

Misforstå mig ikke, jeg er klar over at UTF-8 _kan_ bringes til at fungere
tilfredsstillende m. Gentoo, men 'out of the box'? Næppe, lader det til:

* USE flaget 'unicode' er ikke slået til som standard i make.defaults
iflg. http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=2&chap=2

* Der er ikke et punkt omkring Gentoos politik vedr. UTF-8 i Gentoo FAQ'en,
heller ikke i de FAQs der findes på f.g.o .

* Gentoo håndbogen og den gamle localization guide har ikke en sektion,
der giver et overblik over UTF-8 i Gentoo.

* Gentoo-desktop dokumentationen ser ikke ud til at have referencer til
UTF-8.

* Der findes dog på f.g.o indlægget "HOWTO: Using UTF-8 on gentoo"
(http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=166984&postdays=0&postorder=asc&highlight=utf8&start=0)

<citat>
Every now and again there is a flurry of interest in the forums or the
mailing lists from people that want to use UTF-8 on Gentoo. Despite this
interest and some information in the Gentoo Linux Localization Guide there
are still quite a few questions and not much progress in moving Gentoo to
a fully UTF-8 based distribution.
</citat>

Min konklusion er, at Gentoo ikke er UTF-8 'out of the box' ifølge min
definition. Hvis jeg har forstået dig ret, så påpeger du at UTF-8 skam er
understøttet i det meste af den upstream software, der er inkluderet i
Portage.

> Stadig ikke forstået... men det er nok bare mig.

Gentoo opfylder ved nærmere eftersyn min definition på kravet,
i og med at der findes en gentoo-desktop herd, som har allokeret
udviklere til at tage sig af gnome og gnome applikationer.

> Det er i mine øjne ikke op til distributionen at polere en
> brugergrænseflade som GNOME - det er op til GNOME-udviklerne.

Er det også den indstilling Gentoo som projekt har? (jeg går ud
fra at det er din holdning som bruger og ikke som udvikler på
vegne af Gentoo...)

Jeg forestiller mig, at en gentoo-desktop udvikler kunne påpege,
at Gentoo per sin filosofi ikke vil pådutte folk x dependencies
(gnomesu i mit eksempel), når de installerer Gnome, og at man
derfor pr. definition ikke kan garantere en poleret oplevelse.
Jeg er med på, at det er ikke ensbetydende med, at Gnome ikke
kan komme til at føles poleret i en Gentoo 'stable' version hvis
der tilføres en passende mængde knofedt. Jeg har noteret mig, at
der i Gentoo-desktop dokumentationen findes en 'su in X' vejledning'.

> Fuld automatisk konfiguration: 'X -configure'
> Eksempler på avanceret konfiguration: 'man 5 xorg.conf'

Takker. Jeg var ikke bekendt med, hvordan det fungerede m. X.org. Det
er rart at høre at der ikke skal mere til. Jeg har noteret mig, at
der også findes en officiel Gentoo X.Org vejledning.

> Når portage installerer en font tilføjes denne automatisk til fontconfig.

Nice.

Jeg havde for en rum tid siden en snak om font-handling m. seemant (som på
det tidspunkt vedligeholdt XFree.) Han indrømmede blankt, at den daværende
font-handling var sub-optimal.

  /ermo