Re: [Forum] Erfaringer med distributioner?

From: Henrik Brix Andersen <brix@gentoo.org>
Date: Sat Oct 30 2004 - 21:35:13 CEST

On Fri, 2004-10-29 at 21:12, ermo | Rune Morling wrote:
> [...]
> ikke nogen officiel politik (kanoniseret i installations-vejledningen
> f.eks) vedr. gentoo og UTF-8. Jeg søgte lidt i b.g.o og rundt på f.g.o
> for at finde ud af, om det var et eller andet oplagt jeg havde misset.
> For at gøre en lang historie kort, oplevede jeg, at der ikke på det
> tidspunkt var konsensus omkring at lade UTF-8 være standard under
> installation og lade folk aktivt fravælge UTF-8 til fordel for ISO-8859-x
> eller diverse fjernøstlige tegnsæt ifm. use flags og hvad der ellers kunne
> være relevant. Localisation guiden havde heller ikke nogen nævneværdige

'export LANG=da_DK.UTF-8' - det er ikke sværere.

> Gnome-integration som i at distributionen prioriterer gnome
> og gnome-apps højt og understøtter (evt. m. patches)
> en nyere version officielt.

Stadig ikke forstået... men det er nok bare mig.

> Polish som i at teamet har tilføjet finishing touches sådan
> at gnome miljøet er poleret og sammenhængende og opfører sig
> hensigtsmæssigt. Jeg synes f.eks. at det er rart at jeg som
> standard bliver præsenteret for en gnomesu elller lignende
> når jeg begiver mig af med at foretage en konfigurationsændring
> (i mit rare gui), der kræver mere omfattende rettigheder end
> mine nuværende. (ja, jeg har tidligere oplevet inkonsistens i
> adfærden på det punkt).

Det er i mine øjne ikke op til distributionen at polere en
brugergrænseflade som GNOME - det er op til GNOME-udviklerne.

> Men jo, du kan da have ret i at 'gnome-integration' og 'polish'
> i min sætning er indbyrdes afhængige. Der findes måske en mere
> passende måde at udtrykke det på?

Sikkert.

> At min X server blev konfigureret (semi-)automatisk i forhold
> til min hardware, evt. suppleret med en vejledning, der giver
> mig eksempler på mere avancerede konfigurationer.

Fuld automatisk konfiguration: 'X -configure'
Eksempler på avanceret konfiguration: 'man 5 xorg.conf'

> Mht. fonte, så kunne en use-case være at jeg via portage installerede
> en rar truetype font. Jeg ville så forvente, at den enten blev
> installeret i et katalog, der allerede var sat op i X
> konfigurationsfilen, eller at der var en mekanisme, der automagisk
> tilføjede den et passende sted (jeg går ud fra at man bruger en
> font-server eller har font-katalogerne listet i sin X konfiguration?)

Når portage installere en font tilføjes denne automatisk til fontconfig.

./Brix

--
Henrik Brix Andersen <brix@gentoo.org>
Gentoo Linux