Re: [Forum] Tips til valg af distribution? (gimme a fix of dat tux-stuff, dangit!)

From: Dennis Decker Jensen <dennisdjensen@tiscali.dk>
Date: Sat Oct 30 2004 - 03:09:53 CEST

On Fri, 2004-10-29 at 22:21 +0200, ermo | Rune Morling wrote:
> GnuStep? Er der rent faktisk noget der minder om en release af det
> nutildags? Husker at jeg for år tilbage var imponeret af Window Maker
> og synes at det der Objective C da lød meget smart. Det var der så
> også andre der gjorde, kan man sige.

GnuStep er hverken windowmanager eller desktop, men et framework og en
række værktøjer, der er udviklet programmer under. Det er en
implementation af OpenStep (NextStep). Du kan let finde
GnuStep-applikationer under både Debian, Gentoo, Arch, Solaris, Windows,
og Ubuntu. Der er også RPM'er til Yellow Dog og Suse på nedestående
side. Fra brugerens standpunkt er det egentlig blot en række programmer
med ensartet udseende og filosofi. Der porteres vist en del programmer
fra Mac'en af, da hoveddelen af "Cocoa" i Mac OS X jo også er en
implementation af OpenStep. Der står en hel del historier på
www.gnustep.org, der lader til at være et godt sponsoreret projekt med
en fremtid i. Det er i hvert faldt aktivt. Applikationerne er også
samlet på en LiveCD baseret på Morphix hos
http://mirror.inode.at/data/gnustep/. Desværre er projektet ikke lige så
omtalt som de andre "desktop"-tiltag, men det kan jo hurtigt ændre sig.
Enkelheden minder mig om BeOS (mums!).

> *falder i staver over tanken om en G5 under skrivebordet*

Oj, oj, oj!

Apropos: Jeg har hørt Pegasos-bundkortet omtalt, som skulle blive solgt
herhjemme også (Kiwi multimedia): Det er et PowerPC-bundkort til at
sætte i et standard PC-kabinet så vidt jeg har forstået, men om det er
så meget billigere end en G5 fra Apple ved jeg ikke. Har nogen haft
nærmere kontakt med den slags eller lignende?

> Og, øh, Yoder? Mener du ikke Yoper?

<rødme>Jo!</rødme>

Med venlig hilsen

Dennis

"I once asked Ivan, 'How is it possible for you to have invented
computer graphics, done the first object oriented software system
and the first real time constraint solver all by yourself in one
year?" And he said "I didn't know it was hard."
 -- Alan Kay on Ivan Sutherland.