Re: [Forum] Erfaringer med distributioner?

From: ermo | Rune Morling <news@u7.dk>
Date: Fri Oct 29 2004 - 21:38:32 CEST

David,

Tak for gennemgangen. Jeg har ikke kigget på fedora siden RH overtog
fedora.

On Fredag, 29/10 2004, 14:54, David Nielsen sagde:

> Min Fedora Core 3 desktop er nok den mest polerede GNOME desktop jeg har
> prøvet, selvom Ubuntu's menu system virker bedre - det er selvfølgelig
> personlig smag og behag. HAL og venner venner er godt integret, alt
> lader generelt til at virke efter hensigten.

Det lyder jo ret meget som noget jeg ville kunne li'

> Jeg har installeret Gentoo fra stage1 på en 90MHz Pentium,
> det tager bare sin tid - men helt ærligt er Gentoo ikke det værd. Der er
> meget få fordele i længden ved at bruge Gentoo i forhold til så mange
> andre løsninger - men det er sjovt, rigtigt sjovt. Jeg har selv været
> involveret i flere sideprojekter til Gentoo og fælleskabet omkring
> Gentoo er klart værd at tælle med som en stærk positiv side.

Noteret.

> Det lyder meget som Fedora, gode defaults, UTF-8 support i alle pakker,
> gode frontends skrevet i python med pygtk frontends, X.Org i den nyeste
> version, og den nyeste version af yum virker ganske fortræffeligt.

Ah. Det lyder jo rart. Jeg har selv et soft spot for python.

> Det er ikke for sjov at RedHat har adskillige kernel udviklere ansat,
> jeg har selv forsøgt mig ud i kerneland med et lille projekt som blev
> kendt som Love-sources - Fedora Core 3's kerne er ganske udemærket som
> grundlag for en brugbar desktop, og så er den veltestet.

Jeg tror måske endda at jeg har prøvet de sources. Er/var du lovechild?

> Du bliver nok nødtil at være mere specifik

Tjah, SuSE YaST er et eksempel på en fin installer, ligesom debians
nye installer er. Noget i den stil vil jeg fiint kunne holde ud,
vil jeg tro.

Lige i forbindelse m. nærværende projekt er jeg nok ikke
ligefrem i kernemålgruppen for sådan noget som linux from
scratch... (jeg har skam forsøgt mig med at rulle
en gentoo stage1 installation m. en på det tidspunkt ny og utestet
version af gcc. Det var da meget sjovt)

> http://fedora.redhat.com/projects/desktop/defaults.html

*får stjerner i øjnene*

> Well, det er et redhat system, men det er simpelt at fjerne skidt med
> redhat's værktøjer.

Nogen ting ændrer sig nok ikke ;)

> - David *Nej, jeg får ikke penge for at skamrose Fedora* Nielsen

... hvilket måske er en smule uretfærdigt i betragtning af hvor godt
du sælger det :D

  /ermo