Re: [Forum] Erfaringer med distributioner?

From: David Nielsen <dnielsen@breakmygentoo.net>
Date: Fri Oct 29 2004 - 14:54:55 CEST

fre, 29 10 2004 kl. 00:15 +0200, skrev ermo | Rune Morling:
> [...]
> som man siger, 'just works'(tm), uden at jeg af den grund
> behøver at være i spændetrøje eller laaaangt bagefter upstream
> software.
>
> Jeg har indtil videre kigget på Ubuntu Linux 4.1
> og en venlig sjæl eller 2 har anbefalet Fedora Core (takker, btw).
>
> Ad Fedora:
> * Hvad bruger folk her? apt-rpm? yum? Nogen præferencer?
> * Sidst jeg hørte noget om Fedora, var der kritiske røster ude
> omkring at 'spit & polish' manglede lidt (jeg mener at huske
> at brix brugte ordet 'ufærdig' i en sidebemærkning)

Min Fedora Core 3 desktop er nok den mest polerede GNOME desktop jeg har
prøvet, selvom Ubuntu's menu system virker bedre - det er selvfølgelig
personlig smag og behag. HAL og venner venner er godt integret, alt
lader generelt til at virke efter hensigten.

> Hardware:
> =========
> Maskinen, jeg har sat af til projektet, er en piii @ 550 MHz m. 256 MB
> ram. Mine perifere enheder er af ældre dato og udvalgt med henblik
> på at drivere ikke skulle blive et problem. Jeg har mine bange anelser
> om, at en 'from-source' distribution som Gentoo vil føles lidt for tung,
> når der skal opdateres. Har nogen her erfaringer med at køre Gentoo
> 'stable/x86' på tilsvarende hardware? Giver det mening? Hvad med Gnome?

Jeg har installeret Gentoo fra stage1 på en 90MHz Pentium,
det tager bare sin tid - men helt ærligt er Gentoo ikke det værd. Der er
meget få fordele i længden ved at bruge Gentoo i forhold til så mange
andre løsninger - men det er sjovt, rigtigt sjovt. Jeg har selv været
involveret i flere sideprojekter til Gentoo og fælleskabet omkring
Gentoo er klart værd at tælle med som en stærk positiv side.

> Ønsker:
> =======
> * Velfungerende og smidigt pakkesystem m. stærk dependency management.
> * Sensible defaults i langt de fleste tilfælde.
> * God understøttelse af UTF-8 'out of the box' (her er SuSE målestokken)
> * Adgang til velintegrerede administrations-skaller/front-ends.
> * Stærk gnome-integration og polish.
> * Velfungerende X11 setup (inkl. fonte)

Det lyder meget som Fedora, gode defaults, UTF-8 support i alle pakker,
gode frontends skrevet i python med pygtk frontends, X.Org i den nyeste
version, og den nyeste version af yum virker ganske fortræffeligt.

> Nice to have (ikke kritisk):
> ----------------------------
> * Gnome 2.8

check

> * X.Org

check

> * God dokumentation (gentoo er lidt svær at slå, indrømmet)

check

> * Desktop tunet kernel m. ck-patches

Det er ikke for sjov at RedHat har adskillige kernel udviklere ansat,
jeg har selv forsøgt mig ud i kerneland med et lille projekt som blev
kendt som Love-sources - Fedora Core 3's kerne er ganske udemærket som
grundlag for en brugbar desktop, og så er den veltestet.

> * Nemt at installere uden at være 'overbeskyttende'

Du bliver nok nødtil at være mere specifik

http://fedora.redhat.com/projects/desktop/defaults.html

> * Nem måde at barbere ned på services og moduler
> (a la rcconf og modconf i debian, hvis altså ikke distributionen
> allerede har taget en 'lean' approach i stedet for at skyde m.
> spredehagl og håbe det bedste)

Well, det er et redhat system, men det er simpelt at fjerne skidt med
redhat's værktøjer.

> Er det overhovedet realistisk at forestille sig, at projektet
> kan lykkes, givet den relativt beskedne hardware? Ellers må jeg
> jo begynde at spare sammen til lidt kraftigere jern, for jeg
> må konstatere at jeg ikke kan forene mig med dual boot i længden :-|

Det kommer lidt an på hvad du kan leve med, jeg bruger selv en 1600+
Athlon-XP med 512mb SDR-RAM og jeg synes det er lige sløvt nok til
kompilering og den slags med til hverdags surfing og sådan er det helt
fint - som desktop maskine burde din PC være ganske okay, jeg ville
måske undlade SELinux i Fedora da det koster lidt på ydelsen.

- David *Nej, jeg får ikke penge for at skamrose Fedora* Nielsen