Re: [Forum] Erfaringer med distributioner?

From: Henrik Brix Andersen <brix@gentoo.org>
Date: Fri Oct 29 2004 - 11:49:44 CEST

Hej

Her følger en Gentoo salgstale...

On Fri, 2004-10-29 at 00:15, ermo | Rune Morling wrote:
> Hardware:
> =========
> Maskinen, jeg har sat af til projektet, er en piii @ 550 MHz m. 256 MB
> ram. Mine perifere enheder er af ældre dato og udvalgt med henblik
> på at drivere ikke skulle blive et problem. Jeg har mine bange anelser
> om, at en 'from-source' distribution som Gentoo vil føles lidt for tung,
> når der skal opdateres. Har nogen her erfaringer med at køre Gentoo
> 'stable/x86' på tilsvarende hardware? Giver det mening? Hvad med Gnome?

Jeg har tidligere kørt Gentoo på en PIII @ 600MHz - og jo, det tager
lang tid at bootstrappe sådan én, men starter man fra stage3 er det ikke
så galt.

> Ønsker:
> =======
> * Velfungerende og smidigt pakkesystem m. stærk dependency management.

Gentoo's Portage har avanceret dependency resolution.

> * Sensible defaults i langt de fleste tilfælde.

Dette er målet for Gentoo. Det står endda beskrevet i vores policy.

> * God understøttelse af UTF-8 'out of the box' (her er SuSE målestokken)

Gentoo understøtter UTF-8 out-of-the-box (eller hvilken som helst anden
encoding understøttet af glibc, for den sags skyld).

> * Adgang til velintegrerede administrations-skaller/front-ends.

Du kunne f.eks. køre 'emerge app-admin/gnome-system-tools'.

> * Stærk gnome-integration og polish.

Hvad mener du med gnome-integration? Polish?

> * Velfungerende X11 setup (inkl. fonte)

Hvad mener du helt præcist?

> Nice to have (ikke kritisk):
> ----------------------------
> * Gnome 2.8

Gnome-2.8 ligger i portage - men den er stadig ~ARCH. Dette forhindrer
dig selvfølgelig ikke i at installere den.

> * X.Org

Gentoo anvender som standard X.Org som X11.

> * God dokumentation (gentoo er lidt svær at slå, indrømmet)

> * Desktop tunet kernel m. ck-patches

'emerge sys-kernel/ck-sources' - eller en af de 30 andre kerne-flavors
tilgængelige i Gentoo.

> * Nemt at installere uden at være 'overbeskyttende'

Følger man håndbogen er installation af Gentoo ikke svær - og starter
man som sagt fra stage3 tager det et par timer til man har en basalt
system oppe at køre.

> * Hellere fokus på 'best of breed' end bredde i applikationsvalg.

I Gentoo fokuseres nok mere på et bredt applikationsvalg - vores politik
er ikke at ændre i upstream kode med mindre det er bug-fixes eller
security.

> * Nem måde at barbere ned på services og moduler
> (a la rcconf og modconf i debian, hvis altså ikke distributionen
> allerede har taget en 'lean' approach i stedet for at skyde m.
> spredehagl og håbe det bedste)

Gentoo har en meget 'lean approach' til dette.

Ja - det burde være muligt.

Mvh
Brix

--