Re: [Forum] Tips til valg af distribution? (gimme a fix of dat tux-stuff, dangit!)

From: Dennis Decker Jensen <dennisdjensen@tiscali.dk>
Date: Thu Oct 28 2004 - 15:56:29 CEST

On Thu, 2004-10-28 at 14:09 +0200, ermo | Rune Morling wrote:
> For nuværende, hælder jeg til Ubuntu linux 4.1
> (hvad f..... er det for et tåbeligt naivt navn - var debian
> desktop virkelig så 'not' eller hvad?), men jeg er også åben for
> <insert yumminess here>.

Skiftede selv fra Debian unstable og NetBSD til Ubuntu her for en 14
dages tid siden. Jeg sværger normalt til konsollen, selvom jeg har
prøvet forskellige "brugervenlige" skrivebordssystemer, men her er jeg
på nippet til at overgive mig, ikke pga. af den slikkede grafik, men
mere fordi det bare kørte og tog mindre tid at konfigurere (sic! no
time!) end ellers. På en PIII Mobile 866 Mhz. kører GNOME en anelse
langsommere end Win2K (ikke noget der generer voldsomt) og bliver
hurtigere varm, hvis jeg sætter den i gang med en halv times
kompilering, men ellers er der ikke noget som helst at klage over. Den
æder selvfølgelig RAM som bare Fa@#$#%: Med Firefox og Evolution kørende
samtidig inkl. et terminalvindue, så æder den 256 MiB RAM uden at
swappe. Det hele fylder halvanden GiB på harddisken (ca. det halve af
Win2K) inkl. spil, multimedierspillere osv., dvs. ca. 200 MiB på / og
1,3 GiB på /usr.

Men selvfølgelig er det ikke helt så sexet som en NetBSD inkl. X, der
kun fylder 240 MiB på harddisken og kun "smager" på RAM'en uden at
forspise sig (langt under 100 MiB), og kører med dobbelte
sikkerhedsseler og læderhue i extra vagance hot-rodder style ;-)

(-: Anyway, den er /nem/ at prøve af, hvis man er til sukrede piller i
stedet for hard dope! Der er også en Live-CD, hvis man ikke gider
installere.

> Glæder mig til at høre hvad i kvikke hoveder på listen har af forslag.

Hmmm. Der er selvfølgelig også Morphix, Gnoppix, GnuStep,
damnsmalllinux, Yoder, Libraris, osv., men dem har jeg endnu ikke
prøvet...

Med venlig hilsen

Dennis Decker Jensen

So so is good, very good, very excellent good:
and yet it is not; it is but so so.
                -- William Shakespeare, "As You Like It"

"Conceptually FORTRAN remained on familiar grounds in the sense that its
purpose was to aid the mechanization of computational processes we used
to do with pen and paper (and mechanical desk calculators if you could
afford them). This was in strong contrast to LISP whose purpose was to
enable the execution of processes that no one would dream of performing
with pen and paper."
 -- Edsger W. Dijkstra