Re: [Forum] Uha Mandrake !!

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Mon Oct 18 2004 - 11:02:39 CEST

Keld Thomassen wrote:

> De afhængigheder har da intet med mpage at gøre så vidt min logiske sans
> ellers er intakt. mpage - et program til at få mange sider udskrevet på
> færre sider papir, hvad har den at gøre med rpmdrake som er det program
> der styre og håndtere installation/afinstallation og afhængigheder
> pakkene imellem? Eller harddrake som håndtere min hardware.

Til tider ser man underlige afhængigheder. Men der er næsten
altid en (god) forklaring på dem. Og hvis de pakker nu kræver
mpage, så behold dog mpage, den fylder jo ikke noget særligt.

> Det svarer
> i min forståelse af verden, til at "systemet" på grund af afhængigheder
> vælger at afinstallere OpenOffice-pakken fordi jeg vælger at
> afinstallere Korganizer.

Det synes jeg lyder meget usandsynligt.

> Det kan da gøres meget anderledes!

Så fortæl os hvordan.

> Jeg er stadigvæk ny i linux, men da jeg var HELT ny, der havde jeg ikke
> en chance for at gennemskue de nogen gange kryptiske filnavne
> (programnavne). mpage, foomatic, rfbdrake, m.m. så der stoler JEG (man)
> da på at systemet ikke afinstallere nogle VIGTIGE systemfiler ( jeg ved
> godt at det kun er grafiske brugerflader - men for os ikke kommandolinje
> brugere, ER det det samme).

Hvilke pakker er vigtige? Man kan da sagtens have et
brugbart system uden de nævnte pakker. Hvis nogen har brug
for at lave et lille system uden de nævnte pakker, så skal
der da være mulighed for at fjerne dem.

> Det kan selvfølgelig også være, at jeg - fordi jeg er ny, ikke kan se
> sammenhængen mellem mpage og så de programmer rpmdrake siger er afhængig
> af mpage eller høre sammen med mpage. Så må i da meget gerne korrigere
> min lille verden.

Jeg kender ikke årsagen til, at de har en afhængighed af
mpage. Jeg bruger selv Fedora Core, og her er der ikke så
mange pakker, der afhænger af mpage. Men opdelingen i
pakker er også noget anderledes. Den eneste pakke, der
kræver mpage, er redhat-config-printer. Foomatic er kun
indelt i to pakker, og redhat-config-printer kræver dem
begge.

> Men når det program fjerner sig selv fra systemet - SÅ ER
> JEG LOST.

Det er selvfølgelig sjældent man er interesseret i at
bruge et program til at afinstallere sig selv. Men ikke
desto mindre bør muligheden være til stede for dem, der har
brug for det.

Desuden er det faktisk ikke trivielt at afgøre, om programmet
er ved at afinstalere sig selv. For det første behøver den
kørende udgave af programmet ikke være en del af din
installation. For det andet kan rpm bruges til at installere
og afinstallere pakker i en anden installation end den
kørende.

Man kan selvfølgelig godt prøve at lave nogle heuristikker
for, hvornår det er dumt at afinstallere en pakke. Men de
vil aldrig være helt præcise. Mit bedste bud ville være, at
programmet skulle give en ekstra advarsel, hvis du er ved at
afinstallere en fil, som i øjeblikket er mmapet. Men hvad nu
hvis man først opdatere pakken til en nyere udgave, og
derefter sletter den?

> Dette indlæg var ikke ment som brok over Linux,

Selvfølgelig er det ikke det. Det drejer sig jo kun om
rpmdrake.

> men det svar jeg fik af
> Kasper tændte mig lidt. Skal jeg konstant være på vagt overfor hvad
> systemet gør ved sig selv?

Nej, det behøver du ikke. Det du skal passe på er hvad du
selv gør ved systemet mens du arbejder som root.

> NEJ det vil jeg ikke.
>
> Det er ikke Linux det er galdt med, det er Mandrakes distribution og dem
> jeg skal informere om det. Jeg ville blot høre først, om der var andre
> som havde oplevet noget lignende.

Det er aldrig lykkedes mig at smadre en installation så
meget, at jeg ikke selv kunne reparere den igen. Det værste
var dengang jeg skrev "get /lib/libc.so.6" i ftp klienten.
(Så var det et held jeg viste hvordan man brugte sash).

--
Kasper Dupont