Re: [Forum] Uha Mandrake !!

From: Keld Thomassen <mouseman@oncable.dk>
Date: Mon Oct 18 2004 - 01:30:49 CEST

Kasper Dupont wrote:

>Hvis nu den havde slettet pakkerne uden at spørge dig
>først, så ville jeg også mene det var uhensigtsmæssigt.
>Men hvis du siger ja til at slette pakker uden at
>kende deres formål, så lyder det for mig som om, det
>er dig, der begår en fejl. Hvad ville du mene skulle
>være gjort anderledes?

MEGET!
De afhængigheder har da intet med mpage at gøre så vidt min logiske sans
ellers er intakt. mpage - et program til at få mange sider udskrevet på
færre sider papir, hvad har den at gøre med rpmdrake som er det program
der styre og håndtere installation/afinstallation og afhængigheder
pakkene imellem? Eller harddrake som håndtere min hardware. Det svarer
i min forståelse af verden, til at "systemet" på grund af afhængigheder
vælger at afinstallere OpenOffice-pakken fordi jeg vælger at
afinstallere Korganizer. ADSURD

Det kan da gøres meget anderledes!

Jeg er stadigvæk ny i linux, men da jeg var HELT ny, der havde jeg ikke
en chance for at gennemskue de nogen gange kryptiske filnavne
(programnavne). mpage, foomatic, rfbdrake, m.m. så der stoler JEG (man)
da på at systemet ikke afinstallere nogle VIGTIGE systemfiler ( jeg ved
godt at det kun er grafiske brugerflader - men for os ikke kommandolinje
brugere, ER det det samme).

Det kan selvfølgelig også være, at jeg - fordi jeg er ny, ikke kan se
sammenhængen mellem mpage og så de programmer rpmdrake siger er afhængig
af mpage eller høre sammen med mpage. Så må i da meget gerne korrigere
min lille verden.

Jeg optimerede også mit Windows. Og opdagede jeg at noget ikke skulle
have være deaktiveret eller afinstalleret, så installerede jeg det igen
med Window's dertilhørnde program i kontrolpanelet: "Tilføj/fjern
programmer". Men når det program fjerner sig selv fra systemet - SÅ ER
JEG LOST. Så aner jeg ikke hvad jeg skal gøre. Sidst fik jeg hjælp af en
som kunne fortælle mig, hvad jeg skulle skrive på en kommandolinje for
at få rpmdrake tilbage.

Dette indlæg var ikke ment som brok over Linux, men det svar jeg fik af
Kasper tændte mig lidt. Skal jeg konstant være på vagt overfor hvad
systemet gør ved sig selv? NEJ det vil jeg ikke.

Det er ikke Linux det er galdt med, det er Mandrakes distribution og dem
jeg skal informere om det. Jeg ville blot høre først, om der var andre
som havde oplevet noget lignende.

mvh. Keld