[Forum] Uha Mandrake !!

From: Keld Thomassen <mouseman@oncable.dk>
Date: Sun Oct 17 2004 - 18:56:40 CEST

Jeg ville fjerne mpage-2.5.3-5mdk og fik så følgende besked fra rpmdrake:

På grund af deres afhængigheder vil disse pakker også blive fjernet.

drakconf-10-14.1.100mdk
drakfirsttime-1.0-1mdk
drakxtools-10-34.3.100mdk
foomatic-db-3.0.1-0.20040828.1.1.100mdk
foomatic-db-engine-3.0.1-0.20040828.1.1.100mdk
foomatic-filters-3.0.1-0.20040828.1.1.100mdk
gurpmi-4.4.5-10mdk
harddrake-ui-10-34.3.100mdk
mdkonline-1.0-1mdk
rfbdrake-1.0-1mdk
rpmdrake-2.1.2-12mdk
userdrake-0.92-30mdk

Jeg besluttede at mpage ikke var nødvendig ud fra beskrivelsen af den:
/*
Navn: mpage
Version: 2.5.3-5mdk
Størrelse: 113 KB

Resumé: A tool for printing multiple pages of text on each printed page.

Beskrivelse: The mpage utility takes plain text files or PostScript(TM)
documents as input, reduces the size of the text, and prints the files
on a PostScript printer with several pages on each sheet of paper.
Mpage is very useful for viewing large printouts without using up tons
of paper. Mpage supports many different layout options for the printed
pages.

Mpage should be installed if you need a useful utility for viewing long
text documents without wasting paper.
*/

Helt ærligt - Hvis jeg nu var førstegangs bruger og ville optimere mit
system (selv bestemme hvad jeg har brug for)
så kunne jeg da meget nemt have trykket på ok til listen over det som så
også skulle fjernes ifølge rpmdrake.

Men nu har jeg en gang tidligere leget "fjern overflødig programeml" med
Linux Mandrake 9.0, og det var dyrt. Jeg synes ikke jeg fjernede noget
basalt, blot et af virkelig mange unødige utilities. Efter den lille
uskyldige handling manglede jeg bl.a. rpmdrake. Heldigvis var jeg mere
forsigtig denne gang og vidste mere om hvad de forskellige kryptiske
navne betød. Specielt rpmdrake.

Er dette et kendt fænomen???