Re: [Forum] USB Digitizer

From: Keld Thomassen <mouseman@oncable.dk>
Date: Fri Oct 15 2004 - 00:29:31 CEST

Kasper Dupont wrote:
I min står der "syslogd 1.4.1: restart" hver gang maskinen booter.

ja du har ret.
Den besked forekommer også hver gang logen bliver roteret,
roteret ??

 men
den giver da et fingerpeg om, hvornår systemet bliver bootet.
Umiddelbart efter den linie følger så alle de beskeder kernen har
logget under opstart, og som har ligget gemt i en buffer indtil
log dæmonen er kommet op.

Der er også mange letgenkendelige beskeder hver gang der bliver
lukket ned, f.eks. "init: Switching to runlevel: 0". Den sidste
besked, der bliver logget er "exiting on signal 15" fra når
dæmonen stopper.

1. Bliver der skrevet i den log hver gang jeg laver noget?

Der bliver logget meget, f.eks. login/logout og hver gang en
USB enhed tilsluttes eller fjernes.

det fandt jeg ud af, prøvede at sætte min usb-pendrive i (som fungere) og bagefter byttede jeg den ud med digitizeren og kiggede tilsidt i log'en:

Oct 14 22:09:00 musen kernel: usb 2-2: new low speed USB device using address 4
Oct 14 22:09:00 musen kernel: hid: probe of 2-2:1.0 failed with error -5
Oct 14 22:09:00 musen kernel: input: AIPTEK APT-6000U on usb-0000:00:02.3-2
Oct 14 22:09:22 musen su(pam_unix)[3857]: session opened for user root by (uid=501)

men det bliver jeg ike så meget klogere af, er det kun root som kan bruge dene usb-enhed?

3. Må jeg slette gamle data i den - helt tilbage fra 28. august.

Det kan du godt, men jeg vil da anbefale, at du bruger
logrotate til formålet. Jeg undrer mig lidt over, at den går
så langt tilbage. Jeg troede det mest normale var at rotere
den log en gang om ugen/måneden og beholde de seneste fem.
Personligt foretrækker jeg månedlig rotation med komprimering
af den næstnyeste og at beholde alle gamle logs.

Er det noget som jeg selv skal sætte op? Og hvor gør jeg det? I sytem konfig eller i KDE konfig?

mvh. Keld