Re: [Forum] USB Digitizer

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Fri Oct 15 2004 - 00:07:10 CEST

Keld Thomassen wrote:

> MEN - Der stod så meget i den log ( kunne godt have haft nogle
> kendemærker for systemBoot og systemExit, så man (jeg) kunne få et
> hurtigere overblik over hvor jeg skal kigge).

I min står der "syslogd 1.4.1: restart" hver gang maskinen booter.
Den besked forekommer også hver gang logen bliver roteret, men
den giver da et fingerpeg om, hvornår systemet bliver bootet.
Umiddelbart efter den linie følger så alle de beskeder kernen har
logget under opstart, og som har ligget gemt i en buffer indtil
log dæmonen er kommet op.

Der er også mange letgenkendelige beskeder hver gang der bliver
lukket ned, f.eks. "init: Switching to runlevel: 0". Den sidste
besked, der bliver logget er "exiting on signal 15" fra når
dæmonen stopper.

> 1. Bliver der skrevet i den log hver gang jeg laver noget?

Der bliver logget meget, f.eks. login/logout og hver gang en
USB enhed tilsluttes eller fjernes.

> 2. skal jeg kigge i den log lige inden og lige efter jeg tilslutter min
> USB-digitizer?

Det kan du prøve, der burde bestemt dukke noget op når den
bliver tilsluttet.

> 3. Må jeg slette gamle data i den - helt tilbage fra 28. august.

Det kan du godt, men jeg vil da anbefale, at du bruger
logrotate til formålet. Jeg undrer mig lidt over, at den går
så langt tilbage. Jeg troede det mest normale var at rotere
den log en gang om ugen/måneden og beholde de seneste fem.
Personligt foretrækker jeg månedlig rotation med komprimering
af den næstnyeste og at beholde alle gamle logs.

--
Kasper Dupont