Re: [Forum] Printerproblem ved ny switch

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Mon Oct 04 2004 - 10:39:11 CEST

Marie Lund wrote:

> Hvordan finder jeg ud af om det er et klasse C net?

Ved at bruge ifconfig kommandoen. Men det er
egentlig ligegyldigt i den her forbindelse.
Det er broadcastadressen, du er interesseret
i, og den kan ifconfig fortælle dig.

> Og hvad betyder
> broadcast-adressen? Hvad betyder at broadcaste?

Det betyder at man sender en pakke til en
speciel MAC adresse, som gør at alle maskiner
på lokalnettet vil modtage den.

> Er det noget routeren gør?

Ikke i det her tilfælde.

> Har routeren selv mere end en ip-adresse?

Ja, men det er kun den ene du har brug for at
kende i det her tilfælde.

> Broadcaster man når man ping'er?

Normalt ikke, kun når man pinger en broadcast
adresse.

Først bruges ifconfig kommandoen, så kigger jeg
efter en linie som den her:

          inet addr:10.11.1.48 Bcast:10.11.1.255 Mask:255.255.255.0

Hvor jeg kan se, at min broadcast adresse er
10.11.1.255 (din er sikkert en anden).

Dernæst skriver jeg: ping -b 10.11.1.255
og ser hvilke maskiner, der svarer. Man kan
evt. skrive: ping -bc2 10.11.1.255
så ping stopper når den har fået svar på sin
anden request.

--
Kasper Dupont