Re: [Forum] Printerproblem ved ny switch

From: Keld Thomassen <mouseman@oncable.dk>
Date: Sun Oct 03 2004 - 08:34:50 CEST
Hej
Printeren er sat op til at få tildelt en ip, så derfor kan du ikke finde dens ip ved at koble den direkte til din pc. Du kan ikke vide om den der får tildelt samme ip som den havde før. I vores lille net er det routeren som tildeler ip adreseser, og hvis jeg vil vide hvilke ip'r der er i brug, bruger jeg routerens web-interface ved at kalde xxx.xxx.xxx.1, så har jeg dens opsætnings muligheder, som bl.a. indeholder en log-bog hvor jeg kan se hvem der pt. er online og hvilke ip adresser de har. De står nævnt med de kendenavne som de selv har valgt i deres netopsætning. Ellers kan du slukke printeren og se hvilken ip som ikke længere er online. hvis din router ikke har et web-interface, så findes der en anden måde at tilgå den og sætte den op, kigge i dens log m.m. Ofte er det en telnet protocol som kan bruges.
håber at det hjælper.
mvh. Keld

Kasper Dupont wrote:
Marie Lund wrote:

Forinden brugte jeg en del tid på at prøve at finde en smartere måde at
finde printerens IP på, men uden held. Til en anden gang, er der så
nogen der ved noget?

Du kan f.eks. prøve at pinge broadcast adressen for
at se, hvem, der svarer. Hvis det er et klasse C net
finder man normalt broadcast adressen ved at skrive
255 som det sidste tal. Ellers kan du bruge ifconfig
til at finde broadcast adressen. Nogle versioner af
ping kræver at du skriver -b for at broadcaste.

Kommandoen kunne f.eks. se ud som denne:
  ping 192.168.0.255

Flemming sagde noget med tcpdump, men da jeg ikke
lige havde nogen hook ved hånden, kunne jeg ikke koble mig direkte på
printeren.

Mener du ikke en hub?

Er dét den eneste måde at gøre det på?

Det må være kommunikationen mellem printeren og
DHCP serveren, du skal have fat på. Og det er nok
routeren, der fungerer som DHCP server. Hvis det var
muligt ville jeg foreslå at køre tcpdump/ethereal
på DHCP serveren.

Man kunne sætte et krydset kabel direkte mellem
printeren og en computer for dernæst at køre tcpdump
på computeren. Men det synes jeg alligevel er et
nummer for besværligt.

Jeg kan ikke lige huske, om DHCPREQUEST pakken
normalt bliver broadcastet. Hvis den gør det burde
tcpdump/ethereal kunne se den, uanset hvilken maskine
den køres på, også selvom der bruges en switch.

Det smarteste ville selvfølgelig være, hvis der
automatisk blev opsat et DNS navn, som altid gav
printerens IP adresse. Men hvis printeren selv
forsøger at opdatere sådan et navn, hvad skulle
navnet i så fald være, og hvilken DNS server skulle
anvendes?