Re: [Forum] Printerproblem ved ny switch

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Sun Oct 03 2004 - 02:31:01 CEST

Marie Lund wrote:

> Forinden brugte jeg en del tid på at prøve at finde en smartere måde at
> finde printerens IP på, men uden held. Til en anden gang, er der så
> nogen der ved noget?

Du kan f.eks. prøve at pinge broadcast adressen for
at se, hvem, der svarer. Hvis det er et klasse C net
finder man normalt broadcast adressen ved at skrive
255 som det sidste tal. Ellers kan du bruge ifconfig
til at finde broadcast adressen. Nogle versioner af
ping kræver at du skriver -b for at broadcaste.

Kommandoen kunne f.eks. se ud som denne:
  ping 192.168.0.255

> Flemming sagde noget med tcpdump, men da jeg ikke
> lige havde nogen hook ved hånden, kunne jeg ikke koble mig direkte på
> printeren.

Mener du ikke en hub?

> Er dét den eneste måde at gøre det på?

Det må være kommunikationen mellem printeren og
DHCP serveren, du skal have fat på. Og det er nok
routeren, der fungerer som DHCP server. Hvis det var
muligt ville jeg foreslå at køre tcpdump/ethereal
på DHCP serveren.

Man kunne sætte et krydset kabel direkte mellem
printeren og en computer for dernæst at køre tcpdump
på computeren. Men det synes jeg alligevel er et
nummer for besværligt.

Jeg kan ikke lige huske, om DHCPREQUEST pakken
normalt bliver broadcastet. Hvis den gør det burde
tcpdump/ethereal kunne se den, uanset hvilken maskine
den køres på, også selvom der bruges en switch.

Det smarteste ville selvfølgelig være, hvis der
automatisk blev opsat et DNS navn, som altid gav
printerens IP adresse. Men hvis printeren selv
forsøger at opdatere sådan et navn, hvad skulle
navnet i så fald være, og hvilken DNS server skulle
anvendes?

--
Kasper Dupont