[Forum] Re: Netkort der virker out-of-the-box

From: Martin Filtenborg <martin@martinfiltenborg.dk>
Date: Fri Sep 10 2004 - 19:19:58 CEST

Gid det var let...

Jeg har nu ialt to PCMCIA-kort til min dual-boot-laptop, og på trods af
at de begge er 11mbit/s, er det altså ikke nok. Det kan man overbevise
sig selv om ved at gennemselinux-wlan.org's lange liste. Det er heller
ikke nok at vælge eksempelvis et Linksys WPC11 - man skal osse vælge den
rigtige underversion. Og nogen fabrikanter fortæller slet ingenting;
Trendnet og DLink er vistnok ikke spor gode til det. Generelt er det en
jungle.

Faktisk har jeg efter at have talt med Zyxel support (rigtig flinke folk
som ved hvad de snakker om!) bestilt et B-100 kort hos PC-huset i
Løgstør; det skulle være Prism2-baseret og dermed kompatibelt. Men ak,
firmaet - som jeg efterfølgende har erfaret er relativt 'ungt' og drevet
af en enkeltperson - Tom Cortsen - har været så 'venlige' at sende mig
et B-120-kort. Man har ingen telefon i løgstør, og mine klagemails er
ejheller blevet besvaret, så til at starte med vil jeg gerne fraråde
læseren at handle med førnævnte firma. Zyxel-folkene er ellers meget
venlige og udbyder faktisk en driver til kortet - baseret på
linux-wlan.org suiten - men det er endnu ikke lykkedes mig at få det til
at køre på min Debian Sarge. Installeren kan ikke finde
linux-kildekodetræet selvom jeg med egne øjne kan se at det hele ligger
lige dér... Nu har jeg heller ikke brugt så meget krudt på sagen, så det
løser sig nok.

Kort baseret på Realtek 8081 chippen skal man holde sig langt væk fra!
Jeg har et NetGear MA521, og dem vil jeg osse gerne fraråde at man
handler med - de er mig lige et nummer for meget handelsfolk...
Ikke at RealTek chippen er dårlig eller noget, men firmaet nægter pure
at afsløre noget om hvordan man skal betjene den (proprietary driver).
Vil man vide mere om emnet er der en 44 sider lang tråd på
LinuxQuestions.org som omhandler 8081-baserede kort. Kort fortalt er
Realteks proprietære driver noget l*rt!

Så jeg kan egentlig ikke hjælpe positivt. Fortælle nogen hvad de skal
gøre. Men hvis nogen af jer ved et tilfælde skulle få overbevist folkene
hos SHG eller DCS om at de skal ta' noget linux-egnet grej på"programmet
- og annoncere med det - så vil jeg gerne ha' et praj!

MVH/Martin F