Re: [Forum] Gentoo installation

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Fri Sep 03 2004 - 00:19:40 CEST

Niels Bech wrote:

> Ja, jeg kan sagten mounte /boot naar maskinen er bootet op.
> /etc/fstab
> <snip>
> /dev/sda1 /boot ext2 noauto,noatime 1 2

Det er lige netop hvad noauto betyder.

> Men selv med dette i fstab bliver den ikke mounted ved boot.
> Den maa blive umounted paa et tidspunkt fo maskinen kan jo
> starte op ?

Der er noget du har misforstået. Man skal ikke mounte
/boot for at boote. Filerne bliver indlæst fra /boot af
bootloaderen, det sker af gode grunde inden kernen
bootes, så på dette tidspunkt under opstarten eksisterer
mount begrebet slet ikke.

Når kernen startes mountes rod filsystemet. Men /boot er
det ikke strengt nødvendigt at mounte. Et system kan
sagtens fungere uden /boot har været mountet. Men det
er nødvendigt at mounte /boot hvis man vil ændre noget
ved opstarten, f.eks. ved installation af en ny kerne.

Med nogle distributioner er det nødvendigt at have /boot
mountet, fordi de ikke selv kan finde ud af at mounte
/boot når en ny kerne skal installeres. Desuden kan der
være brug for /boot for at tilgå System.map og nogle
kerne headers.

--
Kasper Dupont