Re: [Forum] Placering af partitioner f ør installation af dual boot

From: Dennis Decker Jensen <dennisdjensen@tiscali.dk>
Date: Sun Aug 29 2004 - 20:52:32 CEST

Hej Thomas!

Du har husket at tage backup af alle dine vigtige data (musik,
etc.) på en eller anden CDROM fx?

Nu kan jeg ikke huske, hvad Suse bruger til at boote med.
Jeg selv bruger Grub, der ingen problemer har med at overtage
bootstyringen for alle de operativsystemer, du måtte ønske.

Mht. placeringen af partitionerne, så behold Windows på starten
af harddisken og lad PartitionMagick reducere den så meget,
du nu har lyst til.

Hvis du har data, fx musik/film, som du ønsker at begge
styresystemer skal have adgang til, så lav en partition til kun
det formål og formater den i Windows. GNU/Linux kan sagtens
læse filsystemerne, mens Windows er snerpet.

Det første du skal have, er dog en bootpartition på
ca. 50 MiB. Læg den lige efter Windowspartitionen. Der er
fuldstændig frihed mht. hvordan du vil gøre det. Andre vil
give dig andre tips, der har fungeret for dem. Til at
starte med vil jeg anbefale dig at have to partitioner mere,
een på ca. halvanden gigabyte til root (/) og een anden til
personligt brug (/home/thomas/), som du kan lave så stor, som
du lyster. Derudover kan du selvfølgelig, som allerede nævnt,
lave en tredje partition, hvor du har filer til fælles brug
mellem dine systemer.

Undskyld, hvis alt dette lyder en smule forvirrende. Det kommer
hen ad vejen. Det tager en del tid at tilegne sig filosofien.
Jeg selv har ikke brugt Windows i fem år nu uden et øjeblik at
have fortrudt det. Hvis du tør det, så tag en god backup af
dine vigtige data og udslet hele harddisken med et nyt system,
så kan jeg love dig, at du kommer til at lære hurtigt!! ;-)
Der kan gå helt sport i det. Jeg har selv haft flere systemer
liggende: BeOS, W2K, FreeBSD, Debian, Gentoo og Arch liggende
side om side med hinanden. Det er nemt med Grub-boot-loaderen.

Med venlig hilsen

Dennis Decker Jensen

"The Board views the endemic use of PowerPoint briefing slides
instead of technical papers as an illustration of the problematic
methods of technical communication at NASA."
 -- Official report on the Columbia shuttle disaster.

"I am Osama, I am still free. What about you?"
 -- Matt Blaze (www.crypto.com), a pun on freedom and "security" measures

"Some of us figured out in the 1950s that blacklists
were a bad idea. Some of us have that lesson still
ahead of us."
 -- John Gilham, talking about spam and freedom