Re: [Forum] Inkompatibel RAM?

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Wed Jul 21 2004 - 19:35:17 CEST

svend erik venstrup wrote:

> Prøv i en terminal at skrive:
>
> su - -c "cat /proc/pci | grep "Host""

Det kan gøres meget nemmere, for grep kan sagtens læse
direkte fra /proc/pci og det kræver ikke root:

grep Host /proc/pci

Desuden er nogle af anførselstegnene i din kommando
overflødige. Faktisk ville man få nøjagtigt samme resultat
med den her kommando:

su - -c cat" /proc/pci | grep Ho"st

Det er kun mellemrum og | der behøver pakkes ind med "
og alle anførselstegnene bliver fortolket af shellen
inden su udføres, og derefter konkateneres de dele, der
ikke er adskilt af mellemrum. Så su bliver udført med
fire argumenter, der er:
su
-
-c
cat /proc/pci | grep Host
Man kunne nu også sagtens køre cat som root og grep som
dødelig bruger, hvis man vil det:

su - -c "cat /proc/pci" | grep Host

Men alt dette er egentlig kun relevant hvis man faktisk
har brug for su.

--
Kasper Dupont