Re: [Forum] Inkompatibel RAM?

From: svend erik venstrup <svend@venstrup.dk>
Date: Wed Jul 21 2004 - 06:51:42 CEST

Marie Lund wrote:

> Nej! Og som sagt kan jeg ikke hitte ud af hvordan jeg finder ud af
> hvilket chipsæt jeg har.

Prøv i en terminal at skrive:

su - -c "cat /proc/pci | grep "Host""

Du får da et output næsten som følger:

NB!! Dette er output fra min maskine !!NB
Host bridge: Intel Corp. 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge
(rev 3).
NB!! Dette er output fra min maskine !!NB

Hele operationen ser således ud på min maskine:

   +++++ ~ > su - -c "cat /proc/pci | grep "Host""
Password:
      Host bridge: Intel Corp. 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host
bridge (rev 3).
   +++++ ~ >

Der sker følgende:

"su - -c" du logger ind som root, og afleverer dit password, du
er kun root i den korte periode det tager at afvikle den følgende
kommando.

"cat /proc/pci" du udlæser indholdet af filen "/proc/pci" gennem
"|" en pipe, som overfører output fra kommandoen "cat /proc/pci"
til sortering i " grep "Host" " dette udlæser altså kun linjer
som indeholder ordet "Host", og netop det er dit chipsæt. Alt
som skal udføres medens du er root, skal stå i "" for ikke at få
en fejlmeddelelse. Ligesom det som står efter "grep" skal stå i
"", denne er jeg ikke helt sikker på, det er vist kun hvis
søgeordet består af flere led at det er nødvendigt med "", men
min RH9.0 brokker sig ikke.

--
Hilsen/Regards svend-ev
(-;>/