SV: [Forum] Inkompatibel RAM?

From: Frank Larsen <FL@kimik-it.gl>
Date: Tue Jul 20 2004 - 19:20:32 CEST

> Nej! Og som sagt kan jeg ikke hitte ud af hvordan jeg finder ud af
> hvilket chipsæt jeg har.

> Ikke mere sikker end fordi memtest påstod det. Og ikke fandt noget på
> den lille RAM-klods. - Er der en anden måde at teste på?

Den "nemmeste" måde at teste det på er at sætte de enkelte RAM-kredse
i maskine en ad gangen og boote op.

I.f.m. boot ser du hvad BIOS melder.

Ved at teste RAM-kredsene en ad gangen får du styr på om maskinen
kan genkende dem.

Derefter begynder du at kombinere de forskellige RAM-kredse m.h.p. at
få undersøgt om de kan arbejde sammen.

Du kan også forsøge at flytte rundt på rækkefølgen af RAM-kredsene,
således at den største sidder først og den mindste bagefter.

Nogen motherboards kræver nemlig den rækkefølge.

Du kan også være i den situation at motherboardet kræver at RAM-kredsene
skal være ens parvis.

Det der er vigtigt at forstå i denne sammenhæng, er at BIOS skal se
de enkelte RAM-kredse. Ellers er det ligegyldigt hvilke værktøjer man
anvender ......

/Frank