Re: [Forum] Installering / anvendelse af memtest

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Tue Jul 20 2004 - 19:00:15 CEST

Marie Lund wrote:

> Jeg har downloadet og udpakket memtest. Nu ligger der en masse filer i
> en mappe jeg har kaldt "MemTest". Hvordan går jeg mon videre?

Kører du ikke med Fedora Core på din maskine?
Så er det nok nemmere at installere .rpm pakken.

Det næste der skal ske er, at du skal have
tilføjet en indgang i boot menuen. Bruger du
GRUB eller LILO?

Hvis du bruger GRUB skal du ændre i filen
/boot/grub/grub.conf
I slutningen tilføjer du noget i den her retning:

title Memtest86
        root (hd0,4)
        kernel /usr/lib/memtest86/memtest86

Men hvad der helt præcis skal stå afhænger af
hvordan disken er partitioneret. Hvis /usr ligger
på en seperat partition skal du angive den
partition under root og fjerne /usr fra stien.
Ellers skal du angive rod partitionen og lade
hele stien stå.

Og så skal du være opmærksom på, at GRUB har
en alternativ måde at navngive partitioner på.
hd0 svarer som regel til hda. Og GRUB nummerer
fra 0 hvor vi ellers plejer at nummerere fra 1.
Så (hd0,4) svarer som regel til /dev/hda5.

--
Kasper Dupont