Re: [Forum] Inkompatibel RAM?

From: Torben Andersen <the.beauty@adslhome.dk>
Date: Tue Jul 20 2004 - 17:56:25 CEST

To løse skud fra hoften (og du har selv været inde på det ene):

1) Ser din bios rammen ?? Prøv evt. at ligge memtest86 ind i bootmenuen
og se hvad den siger. Hvis bios og memtest siger 128 MB ram:
    a) Rammen er defekt eller kan ikke køre med dit chipsæt. Er du
sikker på, at Chipsættet virker med modullet ? Hvad med en biosupdate ??
2) Bios og memtest viser 256 MB:
    b) Der skal muligvis en bootparameter til. Med min gamle 433 MHz
celeron, skulle der i lilo.conf angives hukommelsesstørrelse, noget med
mem=xxx. Prøv om muligt at boote op i windows og se, hvad den finder.

Jeg tror ikke, at standarden i sig selv er et problem (PC66 - PC100 -
PC133), når den kan finde noget af rammen. Er du iøvrigt sikker på, at
den gamle RAM var defekt og ikke noget på Motherboardet ??

MVH Torben