[Forum] Inkompatibel RAM?

From: Marie Lund <marielund@post.cybercity.dk>
Date: Tue Jul 20 2004 - 17:10:33 CEST

Jeg har købt et nyt enkeltsidet RAM-modul på 256 MB. Det hedder
"KVR133X64C3/256". Mit system finder kun 128 MB af de 256.

Hvordan ser jeg hvilket motherboard og chipset jeg har?

Der står nemlig i brugsanvisningen at det kan skyldes manglende kompatibilitet
med mit chipset hvis systemet kun finder en del af den nye hukommelse.
Og en henvisning til http://www.valueram.com/products/default.asp for at
undersøge hvad man SÅ skal have fat i.

Jeg har åbnet kabinettet og skrevet alt ned hvad jeg kunne finde på mit
motherboard. Men når jeg går ind på ovennævnte side og søger efter
RAM-typer per motherboard, er der ikke noget på listen som ligner dét
jeg fandt i min maskine. (Min maskine er fra 1998).

Prøv evt. at se på
http://www.valueram.com/config/type_parts.asp?type=PC133

Her står noget om mulig inkompatibilitet:

PC133 modules MAY NOT BE BACKWARD COMPATIBLE to PC100 machines
Systems using the 440BX, 810 or 810e chipsets should only use PC100
memory.

På mit gamle defekte modul (som jo i princippet virkede) står der "VM
256MB PC133" og nedenunder "20010719005" - og ikke så meget andet.
Derudover har jeg en anden gammel lille klods som stadig virker. På den
står der "168-Pin SDRAM 64 MB" og "240003".

På mit motherboard står der en hel masse rundt omkring. På selve kortet
"BD100 Plus" og "VER: 1.1", og på en sort kvadratisk dims står der
"intel PCIset" og "FW82371EB" og "L913T864" og "SL37M" . Og der er også
noget mere på nogle andre sorte dimser.

Marie