Re: [Forum] Forberedelser til Linux Installation

From: Michael Westergaard <mw@daimi.au.dk>
Date: Mon Jul 12 2004 - 12:45:27 CEST

> From forum-bounces@aauug.dk Mon Jul 12 12:34:12 2004
> Subject: [Forum] Forberedelser til Linux Installation
>
> Hejsa
>
> Efter at have fået et sæt SUSE cd'er fra et medlem hvis navn jeg har glemt :-)
> (men tak) vil jeg til at gå i gang med at installere det på min bærbare 1ghz.
>
> Jeg kan huske at jeg ved en tidligere installation fra Linux til Windows, hvor
> partitionerne blev slettet, oplevede at der under opstart af computeren stadig
> stod nogle ting fra Linux! Dvs. at på en eller anden måde var der stadig noget
> Linux tilbage på computeren.

> [...]

Det, der var tilbage er givetvis bootloaderen (LILO eller Grub).

Det er ikke paakraevet at slette noget af Windows for at faa alt
til at fungere.

Det eneste du skal vaere opmaerksom paa er partitionering og
installation af boot-loader. Det lyder som om du vil helt af
med Windows, saa under partitionering skal du bare fjerne alle
Windows' partitioner og oprette partitioner som du oensker.

Ved installation af bootloader, har du to muligheder: installation
i MBR og paa din root-partition. Her er det lettest at vaelge
MBR, medmindre du har taenkt dig senere at installære Windows
parallelt med Linux. Husk ogsaa at lave en boot-diskette!!

Saa skulle du ikke kunne se nogle efterladenskaber fra Windows.

--
   _______
  /       \    Michael Westergaard <michael@klafbang.dk>