[Forum] Mine programmer dør

From: Marie Lund <marielund@post.cybercity.dk>
Date: Sun Jul 11 2004 - 11:27:36 CEST

Det begyndte i mandags eller i tirsdags. Skærmen frøs pludselig for
Evolutions vedkommende, og programmet svarede ikke når jeg ville lukke
det, så jeg blev nødt til at vælge "tving til at afslutte". Lidt senere
gik yum update også i stå i min terminal og reagerede ikke på noget. Til
sidst kunne jeg heller ikke lukke normalt ned, men måtte bare tage
strømmen.

Næste dag kunne jeg ikke starte Evolution, men fik i stedet beskeden
"Evolution er uventet død". Efter fornyet opstart gik det. Men i dagene
siden har det ene program efter det andet lidt samme skæbne. På et
tidspunkt var det nogle gnome-ting. Et par gange er det hele gået i stå
under opstarten lige efter "Aktiverer swappartitioner". Igen måtte jeg
tage strømmen. Senest kunne den slet ikke starte noget som helst grafisk
("Unable to open display"), så jeg måtte logge ind i konsollen og skrive
"reboot".

Jeg har prøvet at finde hvad jeg kunne af fejlmeddelelser og logfiler.
Ved ikke om jeg har fundet det relevante, men her kommer hvad jeg fandt:

1)

I går blev jeg øjeblikkeligt smidt af ved indlogningsforsøg. Dette gav
en besked om at det måske var problemer med installationen, eller at jeg
var løbet tør for diskplads. Sidstnævnte er meget usandsynligt - med
mindre der foregår noget på min disk som jeg ikke ved noget om.
Der var også en fil "~/.xsession-errors":

/etc/X11/gdm/PreSession/Default: Registering your session with wtmp and
utmp

/etc/X11/gdm/PreSession/Default: running: /usr/bin/X11/sessreg -a -w
/var/log/wtmp -u /var/run/utmp -x "/var/gdm/:0.Xservers" -h "" -1 ":0"
"ml"

/usr/bin/gnome-session: relocation error: /lib/libssl.so.4: symbol
__cxa_fin`lize, version GLIBC_2.1.3 not defined in file libc.so.6 with
link time reference

2)

Ved opstart og check af filsystemer kommer

umount: /initrd: enhed optaget

3)

I /var/log/messages fandt jeg ("sofie" er computerens navn):

<Dato, kl.> sofie modprobe: FATAL: Error running install commmand for
sound_slot_0

<Dato, kl.> sofie modprobe: FATAL: Error running install commmand for
sound_slot_1

Når jeg lukker ned for reboot, er der også noget med lydkortet som giver
"FAILED" hver gang.

Nå. Jeg ved ikke hvor meget af ovenstående der er relevant for
problemet. Hvem kan hjælpe mig videre?

Marie