Re: [Forum] Ændringer i .bashrc

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Mon May 03 2004 - 17:39:36 CEST

Marie Lund wrote:

> Jeg har lavet en alias-ting i min ".bashrc". Jeg har bare kopieret den
> fra min gamle af samme slags, så jeg ved at den skulle fungere.
>
> Alligevel siger den "command not found".

Du bliver nødt til at komme med nogle flere detaljer.
Hvordan ser din .bashrc ud, hvad er det for en kommando
du prøver at køre? Og hvordan lyder fejlmeldingen helt
præcist.

> Er der et eller andet jeg skal
> køre før ændringen træder i kraft?

Det har virkning for alle nye shells, du starter. Det
vil f.eks. sige, at det har virkning hvis du åbner et
nyt shell vindue.

> Jeg har forsøgt mig med "updatedb" og
> med at reboote. Hjalp ikke.

updatedb har ingenting med bash at gøre. Det eneste
updatedb gør er at lave en liste over alle filer på
systemet, som du så kan slå op i med slocate kommandoen.

En reboot vil sørge for at gamle instanser af shellen,
som ikke har indlæst den nye .bashrc bliver afsluttet.
Men det er da godtnok at skyde gråspurve med kanoner.

--
Kasper Dupont