Re: [Forum] SKift af harddisk

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Tue Apr 06 2004 - 21:21:35 CEST

Marie Lund wrote:

> Disken er på 80G. Kan man ikke dele den i tre
> partitioner? Ville det ikke løse problemet?

Nej. BIOS kender intet til partitioner. Det er
et begreb, som implementeres af operativsystemet.

F.eks. har det med ældre DOS versioner været
nødvendigt at indele disken i partitioner på
maks 32MB eller 2GB hver (afhængig af DOS
versionen). Men det var ikke fordi disken var
for stor til BIOS, men derimod den var for stor
til DOS.

Linux har ikke nogen problemer med partitioner
på 80GB. Og det er i Linux at partitionstabelen
bliver indlæst og fortolket.

Der har været forskellige begrænsninger på BIOS
niveau. For knap ti år siden var der problemer
med diske på mere end 1024 cylindre pga.
begrænsinger i en API, der oprindeligt kun var
tænkt til floppy diske.

Men de problemer kunne man slippe udenom, fordi
BIOS fint kunne starte op, man kunne bare ikke
tilgå andet end starten af disken. En lille
/boot partition i starten af disken ville løse
problemet.

Men senere har der vist sig problemer med BIOSer,
der ikke har denne 1024 cylinder begrænsning.

Det næste problem opstod ved ca. 2^16 cylindre.
Og BIOSer, der har et problem med diske større
end det har det med at gå ned, så snart de ser
disken. Så den eneste vej udenom er, at sørge
for at BIOS aldrig ser disken. Og så kan du
ikke starte op fra disken, selvom de filer, der
er krævet under opstart nemt kunne ligge indenfor
de første ti cylindre af disken.

> Uha! Det var dét vi forsøgte!!!

Nå ja, men hvis maskinen stadig virker, så gik
det jo godt. Jeg ved ikke, hvor stor risikoen er,
jeg ved bare, at den er der. Hvis du f.eks.
installerer en forkert BIOS, eller hvis strømmen
går mens du er i gang, så kan det gå galt. Der
er andre muligheder for fejl, men dem kan man
vist rede sig ud af ved at geninstallere den nye
eller gamle BIOS inden man forsøger på at genstarte
maskinen.

/* Would you like fries with that? */