Re: [Forum] SKift af harddisk

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Mon Apr 05 2004 - 21:23:49 CEST

"Rune B. Broberg" wrote:

> Min løsning - der virkede overraskende godt - var noget i stil med:
> dd if=/dev/hda of=/dev/hdc
> (fra master på ide-bus 0 til master på ide-bus 1)
> og så flytte disken fra bus 1 til bus 0. Og så lave nye partioner med
> parted.
>
> Jeg er ret sikker på det var vildt dumt, men det virkede overraskende
> godt...

Det kan virke, hvis nogle betingelser er opfyldt.
- hdc skal være mindst lige så stor som hda
- Du må helst ikke have nogle filsystemer fra hda
  mountet readwrite mens du gør det. Og at remounte
  alt readonly er ikke nemt. Det er nemmest at
  boote med: linux init=/bin/bash
  for at simpelthen få en root prompt uden noget
  som helst mountet readwrite.
- De to diske skal have samme geometri (bortset
  fra cylinder antal), men de sidste fem (eller
  flere) år har stort set alle nye IDE harddiske
  haft 63 sectorer/spor og 16 sider.
- Du skal holde tungen lige i munden, når du
  udfører manøvren, for alle eksisterende partitioner
  på hdc vil forsvinde.

I øvrigt kunne man også have skrevet: cat /dev/hda >/dev/hdc
virkningen ville være den samme.

Hvis hdc er større end hda vil der så være noget
upartitioneret plads tilbage, der kan man så
oprette en ny partition.

Fremgangsmåden kan virke, men den kan ikke
anbefales. I øvrigt er situationen i det her tilfælde
en lidt anden, da der ikke bare skal skiftes til en
ny harddisk, men samtidig også skal laves en helt ny
installation. Et fornuftigt valg, det er nemmere at
gøre de to ting samtidig end at gøre dem hver for sig.

Den nemmeste fremgangsmåde jeg kan abefale er:

1. Fjern den gamle harddisk fra maskinen og sæt
   den nye i.
2. Installer fra CD'er på den nye harddisk.
3. Sæt den gamle harddisk i som sekundær disk.
4. Kopier nødvendige filer fra den gamle disk
   til den nye disk.

/* Would you like fries with that? */