Re: [Forum] SKift af harddisk

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Mon Apr 05 2004 - 21:08:50 CEST

Marie Lund wrote:

> Jeg har Redhat 7.2. De siger at jeg ikke kan installere
> Fedora fra nettet, men skal have en cd.

Der er nu ikke helt rigtigt. Man kan godt installere
Fedora over nettet. Man kan også installere fra ISO
filer på harddisken uden at skulle brænde dem til en
CD. Jeg har selv prøvet begge dele. Men hvis man ikke
har erfaring med det er det uden tivl nemmest at
installere fra CD'er.

> Derudover er jeg stadig i tvivl om hvor meget jeg skal
> kopiere med over på den nye harddisk. Jeg vil jo gerne
> beholde min opsætning af Pine, mine bookmarks i Mozilla
> og den slags.

Alle de personlige indstillinger ligger i dit home
directory. Hvis dine uid er uændret, så kan du bare
slette /home fra den nye disk og kopiere hele /home
over fra den gamle disk. Du bør bruge -a til cp
kommandoen, og i øvrigt køre cp som root.

Hvis du opretter de samme brugernavne i samme
rækkefølge som på det gamle system, så vil uid blive
det samme for alle brugerne. Ellers kan man bruge -u
til useradd. Alternativt kan du unlade at bruge
værktøjer til at oprette brugere, og manuelt kopiere
de relevante linier i filerne:
  /etc/passwd
  /etc/shadow
  /etc/group
  /etc/gshadow
(Det er jo hele tre muligheder, men du skal naturligvis
kun bruge den, der passer bedst til dit temperament.)

> Og hvad med opsætningen af forbindelsen
> til internettet (eller hvad det hedder)? Hvor er den
> gemt? Osv.

Du vil blive spurgt om de indstillinger når du
installerer Fedora. Så med mindre du har noget
usædvanligt, så bude du ikke få brug for filerne
fra den gamle maskine.

Filer med netværksopsætning ligger i /etc. Det
drejer sig primært om /etc/sysconfig/network og
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-*

Hvis du har et tulip netkort (usandsynligt),
skal du i øvrigt være opmærksom på, at nogle
revisioner ikke uden videre fungerer med Fedora.

/* Would you like fries with that? */