Re: [Forum] usb

From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Date: Wed Feb 11 2004 - 14:41:44 CET

Dieter Britz wrote:

> Undskyld min uvidenhed - men hvordan gør man det?

Inden du begynder på at formatere den, så er det
nok en god idé at sikre sig, at der ikke kan være
nogen anden forklaring.

Er memory sticken den eneste enhed, der viser sig
som en SCSI disk? Eller har du evt. andre
USB-storage eller ide-scsi enheder?

Udfra din fstab fil ser det ud som om den gamle
stick har været partitioneret. Sandsynligvis bare
med en enkelt partition, der fyldte hele pladsen.

Hvis den nye ikke er partitioneret kan det være,
der ligger et filsystem direkte på /dev/sda, så
kan det være nok at bare ændre /etc/fstab.

Personligt ville jeg nok lige tage et kig på
/dev/sda med et hexdump utility bare for at være
sikker på, hvorfor jeg formaterer den.

Du kan evt. lige skrive "wc /dev/sda" for at se
om størrelsen passer.

Du kan bruge fdisk til at kigge på partitionstabelen.
Prøv med "fdisk /dev/sda".

Hvis du vil formatere hele sticken som et
filsystem uden partitioner, så skriv:
   mkfs.ext3 /dev/sda
eller
   mkfs.vfat /dev/sda
Eller hvilket filsystem du nu foretrækker at
bruge. Hvis du vil formatere en enkelt partition
så brug sda1 i stedet for sda. Partitionen skal
i så fald være oprettet først.

> Jeg husker heller
> ikke at have gjort det i sin tid med den gamle.

Det kan være den gamle har været formateret. Der
har været noget snak om hvorvidt Microsofts
patent på lange filnavne i FAT vil få
producenterne af den slags hardware til at holde
op med at sælge dem formaterede.

Det kan også være forskellen er, at den ene er
partitioneret, og den anden ikke er. Jeg har
prøvet at bruge USB-storage med hhv. en ekstern
harddisk og et digitalkamera. Så vidt jeg husker
var harddisken partitioneret, og kameraets flash
kort var ikke.

/* Would you like fries with that? */