Re: [Forum] Oprette ny bruger / installering af useradd

From: Marie Lund <marielund@post.cybercity.dk>
Date: Fri Jan 30 2004 - 16:48:02 CET

On Fri, 30 Jan 2004, Esben Nielsen wrote:

> Du er måske blivet ramt af en fælde i "su"
> kommandoen. Hvis du er på som almindelig bruger og
> bruger "su" til at blive root arver du den
> almindelige brugers opsætning. Det vil bl.a. sige at
> du _ikke_ har /sbin /usr/sbin i din PATH. Du skal
> derimod bruge "su -" for at blive root.
>
> Esben

Tak! Det var netop dét der var galt.

Men - nu har jeg oprettet en ny bruger, men når han så
forsøger at logge ind, får han "login incorrect". Hvad
kan jeg mon have gjort galt? Jeg skrev

useradd -m -c "<hans fulde navn>" <hans brugernavn>

Undrede mig lidt over at jeg derefter med grep ikke fik
et "!" men derimod et "x" efter det første kolon. Men
fortsatte alligevel med at give ham et password med

passwd <hans brugernavn>

Hvad kan være galt?

--
Marie
"I don't see much sense in that," said Rabbit.