Re: [Forum] Oprette ny bruger / installering af useradd

From: Mads Toftum <mads@toftum.dk>
Date: Fri Jan 30 2004 - 14:38:27 CET

On Fri, Jan 30, 2004 at 02:03:37PM +0100, Marie Lund wrote:
> Jeg ville oprette en ny bruger på min maskine og læste
> i "A Practical Guide to Linux" at der er noget der
> hedder useradd og noget der hedder adduser. Det viser
> sig at jeg ikke har nogen af delene på min computer -
> selv om jeg af en eller anden grund _har_ man-siden for
> useradd.

Er du sikker på at den ikke er der alligevel? har du prøvet
locate useradd?

> 1) Jeg ved at man kan oprette en ny bruger på min
> maskine vha. noget som er der allerede - fordi det _er_
> blevet gjort før (af en anden end mig). Er der en eller
> anden oplagt måde at gøre det på, som jeg bare ikke
> har opdaget?

Hvis ikke din maskine bruger shadow passwords, så er det ret
simpelt at tilføje brugere i /etc/passwd.

> Hvis ikke, hvad er så den rette fremgangsmåde for at
> skaffe og installere useradd og / eller adduser?
>
> 2) Jeg har ledt på installations-cd'erne efter en
> eventuel useradd.rpm-fil, uden at finde én. Skal jeg så
> lede på nettet? Bare via Google, eller hvor? Eller
> findes de slet ikke som .rpm? Hvad skal jeg så søge
> efter?

Hos mig er useradd en del af shadow pakken - hvis du bruger
shadow passwords, så burde den sikkert også ligge i den pakke
på redhat. Hvis ikke det giver bonus, så prøv
rpm -qif `which passwd`
(hvis ellers jeg husker rpm rigtigt) så skulle det fortælle
dig fra hvilken pakke passwd kommer, og useradd er nok en
del af samme pakke.

> 3) Skal jeg være opmærksom på noget med versioner o.
> lign.?

Du bør finde en pakke fra redhat til lige præcist den version
du har.

> Når pakken så skal installeres, hvad er så den rette
> fremgangsmåde?

rpm -Uvh pakkenavn.rpm

(strengt taget -ivh, men Uvh sparer dig for at opgradere en
pakke hvis du har den i forvejen)

> 4) Jeg har fundet noget dokumentation under "man
> install" og under "man rpm". Hvad skal jeg bruge?

Redhat bruger normalt rpm.

> 5) Hvor skal man placere sagerne? Og skal man stå i det
> directory hvor de skal ligge, eller angiver man en sti?
> En absolut eller en relativ sti?

Rpm har normalt et standard sted de bliver installeret, så
det er noget pakken selv klarer.

vh

Mads Toftum

--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall