Re: [Forum] To usb stik

From: Michael Westergaard <mw@daimi.au.dk>
Date: Fri Jan 09 2004 - 12:31:10 CET

> From forum-admin@aalug.dk Fri Jan 9 11:00:02 2004
> Subject: [Forum] To usb stik
>
> Min PC har to USB stik bagom. Indtil nu har jeg brugt kun én, til
> en memory stick, uden problemer. Men nu har jeg købt en scanner, som
> også skal i USB-stikken. Der er bare kun én entry i mit (RH) /mnt/
> directory.

Scannerern tilgaas ikke via /mnt, men vha fx gimp eller xscanimage,
som bruger sane til scannere. Du skulle kunne bruge din memory-
stick som normalt.

> Hvordan kan Linux vide, hvilken enhed jeg vil bruge; dvs, hvordan
> skelner jeg mellem de to devices?

Det er som sagt to forskellige typer devices, og det kan Linux se
og tage hensyn til.

> Man fortæller mig desuden, at jeg nok har brug for en driver til
> scanneren. Den er en H/P 5550c, og kom med drivere til Windows,
> men ikke til Linux (ingen overraskelse her). Har jeg brug for
> sådan en driver, og hvor får jeg den fra?

Du har brug for en driver til Sane (http://www.sane-project.org/),
som er Linux' maade at haandtere scannere. Langt de fleste Linux
installationer har Sane installeret som standard, ellers skal du
bare installere den, som du plejer at installere programmer. Du
skulle nu have xscanimage kommandoen til raadighed.

Der er dog et problem, for
http://locker.teichenberg.at/doc/libsane/supported.html#HEWLETT-PACKARD
siger at din scanner ikke er supporteret (ikke som at HP ikke yder
support, men som at den ikke virker), saa hvis du vil have en scanner
under Linux, bliver du nok noedt til at finde en anden.

--
   _______
  /       \    Michael Westergaard <michael@klafbang.dk>